2007-01-13

Namninsamlingar är trams

Det verkar vara lite inflation i namninsamlingar. Samtidigt som oppositionen saknar ledare verkar det som att socialdemokratiska fritidspolitiker övergått till en ny namninsamlingstaktik. När namninsamling på namninsamling dyker upp finns bara ett ord - trams.

En namninsmling jag skrev på
En kall januaridag 1973 tågade jag, 13 år gammal, in på postkontoret Älvsjö 5 på Stamgatan i Östberga. Väl där skrev jag på protestlistan mot de amerikanska julbombningarna i Hanoi. Det var lätt att skriva på denna. Alla fem partiledare hade skrivit under även om moderatledaren Gösta Bohman tvekat in i det sista. De personliga känslorna var också starka efter att jag hört Olof Palmes stora tal där han jämfört bombningarna med några facsistiska, nazistiska och kommunistiska regimers värsta illdåd. Denna namninsamling samlade 2 700 000 namn.

Principiellt ställningstagande - nobba namninsamlingar
Men sedan dess har jag undvikit att skriva under namninsamlingar. De har ingen betydelse och många skriver på listor utan att ha ett ärligt engagemang. Det finns andra sätt att skapa opinion på .

Inflation i namninsamlingar
Och nu börjar det bli löjligt. Sedan valet har socialdemokratiska fritidspolitiker excellererat i namninsamlingar. Det har handlat om neddragningarna i A-kassan, höjningen av avgiften till A-kassorna, krav på nyval (SIC!), protester mot förändringar i LAS och nu senast stopp för utförsäljningar av statliga företag.

Dessa namnlistkämpar har hittat en webbplats där de kan skapa nya namnsinsamlingar -namninsamling.com

TT-inslag den 27 december 1972 om Olof Palmes fördömmande av julbombningarna av Hanoi 27 december 1972.
Olof Palmes tal den 23 december 1972

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Stig-Göran Fransson sa...

En sund inställning Per, att inte skriva på dessa namninsamlingar. De har inget värde på att spegla opinionen i samhället.

Jag slutade skriva på namninsamlingar av alla katergorier när det för en hel del år sedan kom fram att i en av dessa stora känslosamma namninsamlingar så förekom det att några av de personer som gick runt och knackade dörr själva skrev på listan med det namnet som stod på dörren om ingen öppnade. Jag känner också till fall där personer skrivit på sitt namn mer än en gång i samma namninsamling.

Namninsamlingar är inget för mig.

Stig-Göran