2007-01-22

Jag är inte bara Volvoägare, jag är kristen också

Eftersom jag fått en sten genom taket på min fina bil ringde jag till försäkringsbolaget som har huvudkontor i Göteborg. På samma ö där bilen tillverkats. Efter att skaderegleraren tagit upp anmälan frågade hon om jag inte var intresserade av ett tillägg i försäkringen och jag kopplades till en försäljare.

Eftersom jag inte gillar vagnskadans självrisk på 5 500 kronor och då jag anser mig otursförföljd är jag givetvis intresserad av hyrbil, och sänkt självrisk vid viltolycka och skadegörelse.

-Vad kostar tillägget, frågar jag. -En och en halv miljon, säger den glada försäljaren. Innan affären avslutas frågar han om jag bor i lägenhet eller villa. -Villa, blir mitt svar.

-Då blir försäkringen ännu billigare, berättar han.

Plötsligt slår det mig att jag kan börja pruta på premien och jag utbrister: -Jag är kristen också.

Den härliga mannen från Sveriges framsida replikerar blixtsnabbt. - Kristen!, Då blir det dyrare.

Det är skönt att få skratta. Volvia är ett bra försäkringsbolag.

Inga kommentarer: