2007-01-20

Hästens sängar hotar Riksbankens inflationsmål


Jag har ingen Hästens säng hemma men eftersom jag några veckor varje år bor på ett hotell som satsat på Hästens har det blivit en och annan snarkning och dröm i denna exklusiva säng. Men när jag kollade på Nyhetsmorgon nu i morse slog det mig att Hästens äventyrar Riksbankens inflationsmål.
Sedan lång tid kör Hästens en reklamtrailer där en man ligger och sover i Hästens säng i en butik. En försäljare kommer fram och mannen vaknar samtidigt som han ursäktar sig. Försäljaren berättar att man ska stänga för att förbereda en kommande prishöjning. Karlen blir då klarvaken och det blir affärsavslut bums. En ganska trevlig film som inte blir sämre av att Hey Baberibagänget gjort en underbar parodi på denna reklamfil.
Nu är dock problemet att vi sett denna reklamsnutt under flera år. Jag kan inte tolka detta annat än att Hästens ständigt höjer sina priser. Med tanke på att en Hästens kan dra 25 lax är jag orolig för att detta kommer att påverka Riksbankens inflationsmål.
Målet för penningpolitiken är enligt riksbankslagen att "upprätthålla ett fast penningvärde". Riksbankens tolkning av detta mål är att inflationen ska vara låg och stabil och mer precist säger Riksbanken att målet är att hålla inflationen kring två procent per år.
Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja bortsett från inflationsrisken så måste detta vara sveriges absolut sämsta reklam. Undrar vilken byrå det är? Skulle ju ha näringsförbud...