Det är inte svårt att sätta sig in i de känslor som Sterlings resenärer drabbas av efter nattens meddelande om konkurs. Värst måste det vara för de som sitter ute på destinationerna och som måste hitta alternativa rutter till Sverige. Utbudet av lågprisbiljetter har medfört att vi glömt hur dyra reguljåra flygbiljetter är och för många väntar säkert extra övernattningar.
När solen nu går upp ska jag ringa till en bekant i Spanien som är på hemgång under slutet av veckan. Sterlings konkurs lär ju inte vara förstanyhet på TV i Spanien och Italien.
Konkurser är brutala. Nu kommer vreden att riktas mot regeringen och utrikesförvaltningen i stället för mot de som bär skulden och som inte behöver svara på frågan: -Hur länge har de vetat?
11 kommentarer:
Så kan man tänka.. Synd om de som köpt en lågprisbiljett för några tusenlappar och nu blir av med en tusing eller två till...
Eller så kan man skänka en tanke tilll personalen på bolaget och deras familjer....
Eller på alla leverantörer som gör stora förluster och vars personal blir drabbade...
Man kan tänka på alla. Att de som är akterseglade ute i Europa skulle bli av med "en tusing eller två" tror jag är en underdrift.
En flygbiljett enkel Alicante-Stockholm i morgon för två vuxna och två barn kostar 21 992 kronor.
Just leverantörer och deras anställda är några som sällan uppmärksammas vid spektakulära konkurser.
Hej Per,
håller fullständigt med dig, Sterling Airways (gemenligen kallat Störting Always) måste ha vetat detta.
Problemet är bara det att det bokstavligt talat är/var ett ”luftbolag”, inte helt olikt svenska Fly Me innan dem. Dvs. inga fasta tillgångar att belåna, endast inhyrda flygplan, besättningar från bemanningsföretag (i de flesta fall), inga fastigheter – den dag pengarna tar slut (kvar-)står planen på marken redan samma dag.
Belgiska flygbolaget Sabena som gick i konkurs för några år sedan (och var det första av de stora ”nationella” bolagen som gjorde det) hade på slutet så usla finanser att planen blev stående på grund av bränslebrist! Oljebolagen vägrade leverera flygbränsle eftersom tidigare leveranser inte betalats! Jag menar, tekniskt fel är ju en sak, men soppatorsk!
I ett fall belades t.o.m. ett Sabena-plan med kvarstad (!!) i Storbritannien eftersom landningsavgiften till Manchesters flygplats där de landade inte betalats.
Kort sagt, kärran togs i pant!! (Men löstes senare ut av belgiska staten)
Nu har efterföljaren till Sabena (Brussels Airlines) dock fått ordning på torpet och har bland annat flyttat sina Stockholmslinjer från Arlanda till Bromma. Inte för att ”Bromma ligger bättre till” utan för att det är svindyrt att landa på Arlanda jämfört med Bromma. Klokt tänkt, och läggs Bromma ner flyttar Brussels Airlines antagligen till Barkaby eller Tullinge. (om de finns kvar)
Det är därför bland annat SAS (Such-A-Scandal, Skit-Allt-Sammans eller Står-Alltid-Stilla) kostar som de gör, dels p.g.a. höga löner givetvis, men framförallt för att de sitter fast i långa och svindyra hyresavtal på Arlanda, Landvetter och, inte minst, nere på Kastrup.
Jag tror att vi kommer att få se mer av detta. Det finns en rad nystartade östeuropeiska lågprisbolag (Wizz Air, Sky Europe, Blue Air t ex) som också kör enligt principen ”allt inhyrt och ingenting investerat!”
Men Sterling skulle ju (till skillnad från t ex Ryan Air) nödvändigt flyga på de
”stora och fina” (läs: dyra) flygplatserna (fast det fick inte synas på biljettpriserna …)
Då blir det problem …
Sedan kan man ju fråga sig om man behöver en shoppingmall (som dyra Arlanda Sky City) var gång när man skall ut och flyga. (Bromma-caféterian duger bra åt mig, skratt)
Jag bor i Bryssel, och flyger vanligen Brussels Airlines när jag skall hem; tur att jag bokade dem till jul och inte Sterling.
Detta om detta, ha det gott, hälsa din vän i Spanien. Spanska Iberia Airlines är dyra som hin, men de går i alla fall!
Fridens,
Johan
Så sen som i måndag var det helt anda tongångar. Då hade de flera köpare på gång
http://takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=18639
Det spelar ingen roll hur länge de vetat, om de hade läckt ut minsta lilla information så skulle försäljningen gått ner till noll direkt och då hade de stängt dörren för nya möjligheter som de säkerligen hoppades på, förhandlingar pågick säkerligen in i det sista.
Det hade varit att förverkliga sin egen konkurs direkt man gått ut med information att man var på obestånd. Att stänga möjligheten att rädda bolaget i förtid, genom att läcka ut tvivel om framtiden, hade det varit moraliskt och etiskt rätt mot de anställda på Sterling t.ex?
Naturligtvis förstår jag att resenärer känner sig besvikna och lurade, men en sådan här sak går nog tyvärr inte att hantera på något "bra" sätt för alla inblandade.
Mvh Roger
Sterlings konkurs är inte oväntad. Många har kännt till att de har haft problem och har valt andra flygbolag istället.
Jo, jag såg den artikeln också.
Men sedan tittade väl budgivarna lite mer noggrant på företaget Sterling och bestämde sig (Klokt nog) för att backa ur.
Det fanns ju som sagt ingen substans i bolaget, bara kostnader.
Flyg har alltid varit lite "högtflygande" (ha-ha); med andra ord så har historiskt sett inte alltid marknads- och finansanalyser av flygbolag varit lika rigorösa som i andra brancher.
(Men det lär det få bli ändring på nu ...)
Eller på ren svenska; flygbranchen har ofta kännetecknats av ganska mycket önsketänkande (och inte minst prestige) som hade varit helt oacceptabelt i andra mer "jordnära" (ha-ha igen) brancher.
Det finns helt enkelt många fler parametrar (inte minst konjunkturkänslighet) att ta hänsyn till, och alla dessa parametrar är inte strikt ekonomiskt sakliga ...
Italien har kanske det bästa exemplet: Nationella flygbolaget Alitalia blöder som en stucken gris!
Men jag lovar; att låta Alitalia gå i (välförtjänt) konkurs finns inte på världskartan för en italiensk politiker, oavsett partifärg!
Senast igår gick det bra att boka flyg via deras hemsida. Det kan ju inte ha varit så att de inte visste.
Herregud Johan, du verkar vara riktigt bitter på flygvärlden. Välj något annat transportmedel nästa gång istället. Finns faktiskt folk som jobbar hårt på flygbolagen och du bara skriver en massa skit. Kan berätta för dig att Sterling har egen flygbesättning som nu blir arbetslösa, ta reda på fakta nästa gång du yttrar dig!
Jaha "anonym", jag trampade tydligen på en öm tå; men ok, jag får tydligen klargöra ett par saker. Sterling har givetvis egna anställda, men också en betydande del inhyrd personal – det är normalt på ett modernt företag (speciellt flygbolag) av idag. Vad värre var; Sterling hade inga som helst ekonomiska marginaler när konjunkturen började svaja.
Om sedan Sterlings anställda blir arbetslösa så är det naturligtvis tråkigt för dem, men det är en risk som man får ta på alla jobb. Det är livet ser du "anonym"; hårt men orättvist!
Ibland räcker inte ens en förstklassig arbetsinsats …
Man får gilla läget helt enkelt; varför skall flyget vara fredat från konkurser och tillhörande arbetslöshet?
Men nej, jag är inte särskilt bitter på flygbranschen (Jag flyger gärna och det skall jag fortsätta med!) och jag lika fullt medveten om att många arbetar hårt och bra där. Det gjorde personalen senast jag flög med Sterling också.
Det finns dock något som heter realism, men vill du kalla det "skitprat" så var så god.
Man kan konstatera att en hel del lågprisflygbolag (och inte bara lågprisflygbolagen förresten) är dåligt skötta och/eller baserade på fullkomligt orealistiska analyser (läs: snarast dagdrömmar) om det allmänna kostnadsläget för ett flygbolag och en illusion om en ständigt växande marknad. Allt mer kortsiktigt vinsttänkande bidrar givetvis också, negativt.
Vi kan kanske vara överens om att Ryan Air var en av pionjärerna bland lågprisbolagen, och de inspirerade andra att följa efter. Gott och väl, men det fanns ganska många andra aktörer
som såg Ryan Airs framgångar, och kanske till och med förblindades av dessa.
Varpå en del av dessa aktörer lite för snabbt och lite för lättvindigt leddes att tro att flyget i största allmänhet var en bransch där man kunde skära guld med täljkniv. Riktigt så enkelt är det inte …
Ryan Air har helt enkelt inte de dagdrömmarna; det är därför de (fortfarande) är framgångsrika och analogt; det var just därför som Sterling kraschade.
Hårt arbetande personal är naturligtvis aldrig fel; men man skall kunna göra vettiga affärer också …
Så nej, Sterlings krasch kom knappast som en överraskning även om den var mindre väntad än svenska Fly Me's. Det skall bli intressant att se vilket flygbolag som blir "näste man till rakning", men detta är inte sagt av vare sig bitterhet eller sarkasm utan som en (tyvärr) ganska realistisk bedömning.
Men du tror väl för Guds skull inte att jag tycker om den här utvecklingen?!
+++++++++++++++++++++++++++++
Herregud Johan, du verkar vara riktigt bitter på flygvärlden. Välj något annat transportmedel nästa gång istället. Finns faktiskt folk som jobbar hårt på flygbolagen och du bara skriver en massa skit. Kan berätta för dig att Sterling har egen flygbesättning som nu blir arbetslösa, ta reda på fakta nästa gång du yttrar dig!
Hej igen,
det verkar som debatten avstannat här - men en sak som jag glömde att säga var att jag faktiskt uppskatatde Sterling medan de "levde". Detta eftersom de faktiskt satte en välbehövlig blåslampa i häcken på inte minst SAS.
SAS behöver "komma ner på jorden" (ha-ha) och inse att så bäst som
de tror sig vara är de faktiskt inte!
Fridens,
Johan
Skicka en kommentar