Bild: Hallå Per Westberg. När man tar på sig andningsmasken ska den fästas med en resår runt skallen. Det är viktigt att lysssna på Safety Instruction.
SvD.se frågar Monica Hultberg på SAS informationsavdelning varför det inte fanns några slides från vingarna när passagerarna på en Boeing 737 evakuerades på Västerås efter nödlandning idag. Det är en bra fråga och det seriösa flygbolaget SAS ger ett bra svar.
Något som förvånar mig är att folk som flyger sällan lyssnar på kabinpersonalens säkerhetsinstruktion. Det är idiotiskt och nonchalant att inte ta chansen att få reda på var nödutgångarna finns. Den som tror sig kunna säkerhetsinstruktionen har sannolikt noll koll.
Själv är jag noga sedan en incident för några år sedan. Jag kom nämligen på mig själv med att misslyckas med att ta på mig luftmasken. Man ska inte vara kaxig. I en Boeing får man ner masken genom et kraftigt ryck och på en BAE 146 är det ett lätt ryck som gäller.
Något som förvånar mig är att folk som flyger sällan lyssnar på kabinpersonalens säkerhetsinstruktion. Det är idiotiskt och nonchalant att inte ta chansen att få reda på var nödutgångarna finns. Den som tror sig kunna säkerhetsinstruktionen har sannolikt noll koll.
Själv är jag noga sedan en incident för några år sedan. Jag kom nämligen på mig själv med att misslyckas med att ta på mig luftmasken. Man ska inte vara kaxig. I en Boeing får man ner masken genom et kraftigt ryck och på en BAE 146 är det ett lätt ryck som gäller.
Och Du. Vet du hur du öppnar nödutgången över vingarna om du sitter där.
3 kommentarer:
jupp! Skut-kantorn har fått rutin på detta och med hans långa lekamen siktar han på dom platserna direkt. Mer plats där. Så...Jag vet hur det ska gå till.
Sen om jag fixar det vid nödläge vet jag inte, men eftersom jag har fått förtroendet att ingå i utlandskyrkans krisgrupp så tror jag att jag skulle lösa det hela.
Men man kan ju aldrig veta säkert förrän det händer....
Jag litar på Kantorn.
Kyrkomusiker grejar det mesta.
Kommer inte ihåg de exakta siffrorna, men det ligger till ungefär så här. (enligt en undersökning som gjordes av Virgin Atlantic)
När det är säkerhetsgenomgång säger ca 60% att de lyssnar.
Efteråt påstår 98% att de kan säkerhetsdetaljerna.
Vid närmare intervju visar det sig att bara ca 35% kan dem felfritt.
Det är visserligen illa och man kan tycka att folk borde lyssna bättre. Men bättre är om flygbolagen kunde komma på nåt bättre sätt att lära ut informationen.. det kanske kommer i framtiden.
Skicka en kommentar