2009-11-21

Flarnfri Schallotenlök om Bruno Kreisky

Jag skrev igår om min skepsis att uppkalla ett obetydligt torg i Stockholm efter Tage Erlander. Han är värd någon betydelsefull adress som människor relaterar till. Så har man gjort i Lund och Karlstad men i Stockholm blir det löjligt.

Vännen Bengt O i Wien skrev 2003 om statyernas sammankomst där han bland annat berättade om en plats i Wien som uppkallats efter den store österikiske statsmannen Bruno Kreisky. Artikeln är mycket läsvärd och jag ser paralleller till påhittet att namnge en oväsentlig plats efter Tage Erlander.

Flarnfri schallotenlök, Statyernas samkväm

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var nog den mest fantasifulla stavningen av "Charlottenlök" jag sett.

Per Westberg sa...

Det är ju bara ett "t" jag missat. Dessutom ett te på två ställen. Men det kompenserar jag med att plocka bort ett "l". Charlottenlök säger de bara i Värmland. I Charlottenberg eller Schalottenberg som tysken säger.