2009-11-20

Nej till Tage Erlanders plats

DN skriver att en del av Myntorget vid Riksdagen ska namnändras till Tage Erlanders Plats.

Tage Erlander är naturligtvis värd att uppmärksammas genom en gata eller ett torg. Han var ju trots allt statsminister under 23 år och mycket betydelsefull.

Men nog är det lite löjligt att byta namn på en del av ett befintligt torg. Särskilt ett torg som burit namnet sedan 1600-talet och där Myntverket huserat under flera århundranden. Det känns väldigt konstgjort. Genom att ingen har adress vid torget kommer adressen knappast att användas. Möjligen kommer en och annan taxi att beställas till adressen.

I stället ska man ge nya adresser namn efter namnkunniga personer. Kanske kan ett nytt område få gator uppkallade efter statsministrar. Erlandersgatan, Per-Albins väg eller Amiral Lindmans Boulevard.

I sanningen ska sägas att Tage Erlanders väg finns i Lund där man i stadsdelen Värpinge gård även har Östen Undéns gata och Ernst Wigforss gata. Karlstad har givetvis hedrat värmlandssonen genom Tage Erlandergatan vid domkyrkan i centrala staden.

Men ett Tage Erlanders Torg i Stockholm behövs inte. Och skulle man ge nytt namn på någon adress skulle jag föreslå Fyrverkarbacken i Marieberg där ju Tage och Aina bodde fram till dess de på ålderns höst flyttade till Bommersvik.

Här i Haninge kan vi småningom få någon gata i Jordbro uppkallad efter Fredrik Reinfeldt som föddes i församlingen.

3 kommentarer:

Bengt O. sa...

En intressant fråga. Från Wiens horisont kan jag berätta att "Bruno Kreiskys gata" visserligen ligger bang smack mitt i Wiens centrala distrikt men eftersom alla husen på gatan har ingång åt andra hållet finns det inte någon som har en adress med detta namn.

En annan typisk Wiensk sak: Ett centralt beläget torg heter "Schlesingerplatz". Det är uppkallat efter en gammal prelat som var en otäck antisemit. Det blev för mycket t.o.m. för österrikiska myndigheter så vad gjorde man. Jo man lät namnet vara kvar men meddelade att platsen numera var uppkallad efter en nunna som också hette Schlesinger och som gjorde motstånd mot Hitlerregimen och därför råkade illa ut.

Det kallar vi här för "Die Österreichische Lösung".

Per Westberg sa...

Intressant
I Hammarbyhöjden finns Willy Brandts plats där det också finns en staty. Men personligen tycker jag Bruno Kreisky borde ha en gata i Stockholm.

Bengt O. sa...

Jag skrev faktiskt om Brandts staty i Hammarbyhöjden och om min f.d. granne Kreisky 2003. Tillåter mig att länka: Statyernas samkväm.

(Jag är självbelåtet nöjd med rubriken: den är knyckt från en dikt av Birger Sjöberg som du (ni) säkert vet.)