Bensinskatteupproret är ett gäng, företrädesvis män, som jag träffade på Gotland i somras. I likhet med mig gillar de att åka bil. Själv känner jag av någon löjlig att det inte är fel om det är 250 hästar under huven. Men fullständigt onödigt. Den enda skillnaden mellan mig och dessa män är att de är arga på bensinskatt och lever i illusionen att sänkt bensinskatt leder till sänkta priser på drivmedlet. Antagligen har de aldrig åkt bil i Europa och konstaterat att soppan är ungefär lika dyr överallt trots att punktskatte- och mervärdeskattnivåer varierar. Åtminstonne har de inte dragit någon slutsats av detta faktum.
De arga enfrågegubbarna blundar antagligen också när miljörapport efter miljörapport ramlar ner på frukostbordet. -Det gäller inte mig, tycks de mena.
Vägra möte
Nu har dock Bensinskatteupproret begärt tid hos finansminister Anders Borg för att kräva sänkt skatt. På sin webbplats har de en fånig räknare där dagarna utan besked på audiens noteras. Idag var det 30 dagar utan svar.
Min uppmaning till Borg är: Ta inte emot dem. De har inget nytt att komma med och du är för klok för att slösa tid på att lyssna på dessa predestinerade papegojor. Och ni i Bensinskatteupproret spar dessa bensinpengar som ni ägnar all energi att gnälla över. Och ska ni parkera i närheten av departementet ska ni veta att parkeringsavgifterna i garagen på Regeringsgatan eller under Sheraton är svindyra. I stället för en verkningslös sänkt bensinskatt som bara skulle matchas med justerade priser från bensinbolagen har ni fått en liten sänkning av skatten.
Göran Hägglunds ansvar
Aftonbladet är dock hyggligt vassa när man i ett ledarstick konstaterar:
Vore det inte bättre att uppvakta kd-ledaren Göran Hägglund som lovade sänktJag minns själv tydligt hur Hägglund vid torgmöten i somras drog ned applådåskor när han berörde besnsinskatten i sina oktanstinna tal. Men sen blev han statsråd och glömde snabbt sitt partis tydliga löfte. I stället höjdes bensinskatten med nio öre nu vid årskiftet. Bensinskatthatargubbarna har blivit ännu mer uppretade på regeringen inför den kommande höjningen av trafikförsäkringspremierna. Också det ett bra initiativ från regeringen eftersom man strävar efter att trafiken själv i större utsträckning ska vara med och betala skador som uppkommer i trafiken.
bensinskatt i valrörelsen.
Det var i och för sig bra att Hägglund glömde sitt valfjäsk (nytt ord) men tänk om det finns någon som röstat på kd på just denna grund. Då har Göran Hägglund verkligen medverkat till att göda politikerföraktet. Kristdemokraterna har ju en stark tradition som radikalt miljöparti och var väldigt drivande i kärnkraftsmotståndet. Ett parti som vid den tiden vilade på starka och tydliga kristna värden och där det var naturligt att formulera ansvaret för Skapelsen.
Tisdagen den 10 juli 2007 är det Kristdemokraternas dag på Almedalen. Bensinskatteupproret är säkert där och går på tomgång. Göran Hägglund bör skicka dit Mats Odell. Det var han som var bensinskattstrategen.
Andra bloggar om: kristdemokraterna, bensinskatt
1 kommentar:
Ja fult och falskt valfiskande var det från Hägglunds sida.
Jag har svårt att förstå hur ett parti som startades utifrån kristen synvinkel inte är mer på alerten i miljöfrågor.
Att de ens ville sänka bensinskatten.
Nu gör de ju i och för sig inte det.
Men det beror knappast på Hägglunds initiativ.
RS
kulturbloggen.com
Skicka en kommentar