2007-04-29

37-årig gåta löst

Bilden föreställer boven Blom i Pippi Långstrump. Spelad av den tyske skådespelaren Paul Esser men dubbad till svenska av Hans "tjuren Ferdinand" Lindgren.
Det är bra att blogga. Livets gåtor kan lösas mycket snabbt. I 37 år har jag i mitt undermedvetna burit med mig en obesvarad fråga från barndomen. Nu är den löst.

När Pippi Långstrump hade premiär 1969 berättade min bästa kamrat att han var släkt med skådespelaren Hans Lindgren (född 1932). Detta innebar givetvis att jag höll särskild uppsikt på honom som boven Blom i Pippi Långstrumpserien.

1971 ler jag över Hans Lindgrens återkomst som doktorn i Mariannelund i Emil i Lönneberga. Emil har stoppat huvudet i sopskålen och fastnat. Pappa Anton accepterar inte att soppskålen krossas med spiskroken då den kostar fyra kronor. I stället tar Emil och hans pappa fram hästen och far till doktorn i Mariannelund som ju bara tar tre kronor för ett besök. Emil är artig och bockar när han hälsar på doktorn. Skålen åker i bordet på mottagningen och krossas. Emil är fri.

Pappa Anton klistrar ihop skålen men väl hemma ska Emil berätta för sin syster Ida hur han satte huvudet i skålen. Återigen är han fast men mor Alma tar denna gång fram spiskroken.

Men 1975 uppkommer problemet. Jag ser Hans Lindgren, IRL, på Stockholms stadsteater men känner inte igen honom.

Idag fick jag svaret. Thomas gör ett inlägg på mitt gamla blogginlägg Trooger och Löck där jag berättat om hur Krösa Maja och Prussiluskan i själva verket var tyska skådespelare som dubbats på svenska.

Hör och häpna. Boven Blom och doktorn i Mariannelund var inte Hans Lindgren. Han var bara rösten och skådespelaren var i själva verket en tysk schauspieler vid namn Paul Esser (1913-1988).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hans Lindgren är i alla fall tjuren Ferdinand.

Per Westberg sa...

Hans Lindgrens röst är underbar och a propos tjuren Ferdinand. Skådespelaren Paul Esser dog på Teneriffa 1988.