2007-04-15

Äntligen vet jag vad som finns på himlen


Det är många gånger jag funderat över den där pricken och strecket på himlen. Vad är det för plan och vart är det på väg?

Nu kan man gå in på flygradar, Stockholm, och kolla upp.
I kväll när jag varit i affären såg jag en prick på himlen och kopplade upp Stockholms radar (bilden). Det visade sig vara en Beoing 747 (jumbojet) från British Airways. Planet passerade på 38 000 feet (11 500 m) med en hastighet av 466 knop (836 km/h). Efter 40 minuter kan jag se hur planet lämnar Sverige och flyger in över Danmark i höjd med södra Halland.

På London Heathrows webbplats ser jag att kärran beräknas landa 20:51 GMT och att planet är drygt 3,5 timmar sent från Tokyo. Nu är jag nöjd. Möjligen är Englandsresenärerna inte lika nöjda men å andra sidan flyger de åt rätt håll med avseende på jetlag.

Inga kommentarer: