2007-04-09

Varför? - Inte hur

Idag presenteras Novus Opinions väljarbarometer för mars. Det känns som att det kommer en väljarundersökning varje helg och man blir minst sagt trött på dessa intetsägande rapporter.

Denna gång är det kristdemokraterna som hamnar under fyraprocentspärren och Sverigedemokraterna som är farligt nära.

Jag är skeptisk och orkar inte med alla siffror som saknar betydelse. Jag vill ha reda på varför det sker så starka påstådda opinionsskiftningar. Företrädare för kristdemokraterna har den senaste tiden fronderat mot partiledningen i till exempel abortfrågan men jag tvivlar på att detta påverkat opinionen så starkt. Och när det gäller Sverigedemokraterna måste vi givetvis ställa frågan varför? I media har framförts att det finns kd-väljare som attraheras av Sverigedemokraternas demagogi.
- Det finns en del oroande tecken när det gäller att de har valt ett visst språkbruk när det gäller vissa frågor, som ligger oss nära och som jag tror väldigt många människor kan känna sympati med. Men det är också så att det finns värderingsfrågor där vi ligger ljusår från varandra, säger Göran Hägglund till TV 4 Nyheterna.
Inte minst oppositionen som påstås ha en betryggande majoritet på knapp tio procentenheter borde rimligen vara intresserade av att få svar på frågan - varför.

SvD, Kd tappar i opinion

Andra bloggar om:

3 kommentarer:

Magnus sa...

Det känns som att SD inte är problemet för KD, men det kan bli det om partiledningen försöker slå dom på SDs hemmaplan.

Anonym sa...

Sverigedemokraterna är det Kristdemokraterna var innan Hägglund tog över.

/ Pia

Anonym sa...

Som sverigedemokrat välkomnar jag denna opinionsundersökning och jag är inte överraskad. Jag tror personligen att SD:s framgångar inte beror så mycket på att väljare gått från KD till SD.
Socialdemokraterna har valt ny partiledare Mona Sahlin! Det är den stora anledningen till att SD går framåt men den slutsatsen/kopplingen vill ingen i media göra.

Besök min hemsida och lär känna en sverigedemokrat.
http://web.telia.com/~u49502520/