2007-04-20

Modigt

Det är modigt av Karin Pilsäter som leder en folkpartistisk arbetsgrupp och föreslår att ledigheten för vård av sjukt barn ska kvoteras mellan pappan och mamman. Bakgrunden är att 64 procent av VAB-dagarna tas ut av mammorna. Detta faktum påverkar givetvis jämställdheten i arbetslivet.

Kritiken mot förslaget kommer givetvis att bli hård men man måste erinra sig att socialförsäkringar inte bara är en rättighet. Staten måste ha rätt att använda till exempel socialförsäkringssystemet för att nå viktiga politiska förändringar.

SvD, Fp vill kvotera barnsjukdagar
UPPDATE SvD, refererar debatten kring fp-förslaget

Andra bloggar om: ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk, jag som trodde systemet var till för de sjuka barnen....

När man är sjuk – och särskilt om man är liten och sjuk – då vill man bli omhändertagen av den som gör det bäst, inte utnyttjas för andras politiska målsättningar. Och eftersom betydligt fler kvinnor än män är utbildade, eller på annat sätt tränade, i att ta hand om andra så är det oftast mamman barnet vill ha hemma, politiskt korrekt eller ej.

Sedan finns det förstås en annan aspekt: utslitna överarbetade offentliganställda kvinnor behöver dessa förhållandevis lindriga dagar för att återhämta sig. Utan dem skulle det bli ännu fler långtidssjukskrivningar.

Per Westberg sa...

Nej föräldraledigheten är faktisk till både för föräldrar och barn. Föräldrar har ju som bekant ett omhändertagandeansvar för sina barn enligt föräldrabalken.

Om nu kvinnor skulle vara bättre skickade att ta hand om barnen är det hög tid att ändra på det.

Om vilja att uppnå jämställdhet är politiskt korrekt tycker jag att det är bra eftersom likabehandling ytterst handlar om att värdera alla människor lika.

Jag hoppas verkligen inte att barn vill ha just mamman hemma. Då har vi nämligen inte kommit långt.

Rätt otroligt påstående egentligen.

Anonym sa...

Till anonym: "utslitna överarbetade offentliganställda kvinnor behöver dessa förhållandevis lindriga dagar för att återhämta sig. Utan dem skulle det bli ännu fler långtidssjukskrivningar" Hallå!!!Har du överhuvudtaget varit hemma med t ex ett magsjukt barn någon gång? Skulle inte tro det va? Jag tycker förslaget är toppen!

Per Westberg sa...

Anonym som talar om "förhållandevis lindriga dagar" kanske är hemma när man inte borde vara hemma.

Anonym sa...

Det är nog snarare ni som inte insett hur mycket hårdare arbetet är i t ex långvården (där man inom parentes kan ha en hel avdelning magsjuk på en gång).

Och jag undanber mig ogrundade ironiska antydningar om fusk. Jag har inte haft en sjukdag sedan 97, och då hade jag inte haft någon sedan 82, så de pilarna får du skjuta mot annat mål. För småföretagare existerar nämligen varken sjuk- eller vab-dagar; det är bara att jobba igen senare.

Per Westberg sa...

anonym 23 april.
Bra rutet

Per Westberg sa...

Om man talar om "förhållandevis lindriga dagar" och dessutom kallar sig för anonym får man nog finna sig i vad man anser vara ironi.

Jag tror att jag har ganska bra koll på hur hårt arbetet i vården är. Liksom på dagis.

Det handlar om arbetsplatser dit man definitivt inte är välkommmen med svår förkylning eller magsjuka.