2007-04-25

Baggböleri och timråkrati


Detta är Indalsälven den 25 april 2007. Jag har precis lärt mig vad baggböleri är. Snart ska jag lära mig om timråkrati. Kollegan var på folkbildarhumör.

Nya ord i vokabuläraren.

Men vad är baggböleri och timråkrati?

Baggböleri
Baggböle sågverk låg i Västerbotten och i mitten av 1800-talet genomfördes långa processer mot bolaget Charles Dickinson & Co som anklagades för att ha tagit timmer på kronans skog.

Uttrycket används numera rent generellt för att beteckna att man olovligt tar timmer i annans skog. Men baggböleri beskriver även att man lurar någon på dennes skog. Det är ju välkänt att många stora skogsbolag byggde upp sina innehav genom att lura eller till och med supa ner bönderna. Man får väl ana att ägarna till Baggböle herrgård förfor på detta sätt.

Timråkrati
Efter valet 1968 utnyttjade socialdemokraterna sin kraftiga majoritet i Timrå kommunfulläktige till att besätta alla poster som nämndemän vid tingsrätten. Traditionsenligt hade dessa fördelats proportionellt utifrån partiernas mandat.

Själv tänkte jag berätta för kollegan att ishallen i Timrå heter E-Onhallen. Men jag avstod. Det skulle vara för futtigt.

Inga kommentarer: