2007-06-04

Frågespalter, arbetsmiljö och rockfestivaler

Jag sitter i södra Lapplands vildmark och har inte mycket annat för mig än att konstatera att solen inte går ned trots att jag är söder om polcirkeln. Jag har alldeles nyss läst tidningen Arbetarskydd från pärm till pärm.

Det är en bra tidning och givetvis har man en frågespalt som anstår en riktig tidning. Man jag är skeptisk till om frågorna verkligen kommer från läsekretsen. Bland annat är det en 17-åring som berättar att han/hon fått jobb i en kvällsöppen butik och som frågar hur sent han/hon får jobba. Dessutom har frågeställaren en intelligent fråga om ensamarbete.

Bra frågor men hur troligt är det att en andra ringsgymnasist läser tidningen Arbetarskydd. I morgon drar Sweden Rock Festival igång nere i Norrje utanför Sölvesborg. Jag har svårt att tro att EU:s arbetstidsdirektiv och arbetsmiljöverkets föreskrifter om underåriga och ensamarbete tillhör samtalsämnena i tälten. Aerosmith och Motörhead är nog vanligare spörsmål.

Men jag kan missta mig.

Inga kommentarer: