2007-06-18

Två artiklar i samma ämne


I helgen fick jag chansen att under kontrollerade förhållanden pröva Volvos käcka intelligenta system - kollisionsvarnare med panikbroms-assistent. Det är imponerande att lära känna ett nytt tekniskt system som minskar risken för att köra in i en annan bil bakifrån. Tekniska system för att öka trafiksäkerheten är bra komplement till grundreglerna om att hålla avstånd, anpassa farten och uppmärksamhet.

Det är antagligen en slump att DN Ekonomi råkar publicera en artikel om att Statoils nyinköpta hyrbilar samma dag som en debattartikel om trafiksäkerhetssystem på bilar publiceras på DN
Debatt
.

Det visar sig nämligen att Statoils nya standarduthyrningsbil, Nissan Note, saknar antisladdsystem vilket inverkar menligt på säkerheten. Anders Huss, chef på Statoil biluthyrning säger att han tror att detta beror på att man missat detta i upphandlingen då andra bilar i samma storleksklass har antilsladdsystem som standard.

DN debatt skriver landshövding Björn Eriksson, ordförande för NTF och Anders Sundström, VD i Folksam att nära hälften av de bilar som nu får miljösubventioner inte lever upp till säkerhetskraven. Det handlar om bilmodeller som saknas ofta antisladdsystem och bältespåminnare och krockskyddet är överlag sämre.

Eriksson och Sundström vill nu att man tar bort beskattningen i tjänstebilsförmånen som det innebär att välja säkerhetssystem som tillval. Sådana "skattesubventioner" skulle innebära att trafiksäkerheten i tjänstebilsparken ökade. Fler bilar med högre säkerhet sparar liv. Det är en sanning man inte kan blunda för. Samtidigt innebär fler bilar med sämre säkerhet motsatsen.
Det är också en sanning att säkerhet kostar. När det kommer till sak väljer säkert bilköparen en häftig bilstereo framför ett avancerat säkerhetssystem.

Andra bloggar om:

SvD Statoils nyinköpta hyrbilar saknar antisladdsystem
DN Debatt, "Många miljöbilar ett hot mot svensk trafiksäkerhet"

Inga kommentarer: