2007-06-03

Kasper ett gott sällskap


Bilden föreställer P O Ultvedts skulptur Farväl till sockeln

I Fatbursparken finns skulpturen "Farväl till sockeln". Nu har denna skulptur fått sällskap av Kasper på Medborgarplatsen

Någon vandal har vält omkull Göran Strååts bronsskulptur Kasper som ståtat på Medborgarplatsen sedan 1970. Polisen uppger att man inte fått in någon anmälan men DN skriver om flera vittnen sätt ungdomar som flera nätter i rad bänt på konstverket.

Jag tvivlar att polisen missar en anmälan även om man inte skickar någon patrull. Men det är klart anmärkningsvärt om fler personer sett vandalerna bända på konstverket. Begriper de inte att de ska lägga märke till signalement och ringa polisen.

Kasper är just nu min favoritskulptur där han står som gycklare och gör långnäsa åt mig. Han ger liksom lite humor i vardagen och uppmanar mig att slappna av.

Den 23 juli är jag tillbaka från semester och hoppas att Gatukontoret fått upp Kasper på sin sockel. Kanske vänder jag skrivbordet för att kunna titta på honom när jag talar i telefonen.

En liten ironisk detalj i sammanhanget är att vi några hundra meter från Kasper hittar P O Ultvedts skulptur "Farväl till sockeln". Ultvedt fick i uppdrag att göra en skulptur i Fatburparken men han förvandlade sitt bidrag till en protest mot hela staty-tänkandet genom att låta en figur handlöst falla ned från sin sockel. Som om det inte var slut här noterar jag att vi nere i Fatbursparken även finner Roland Haeberlein kråmande bronshäst med namnet "Fallen hjälte".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

som det står i DN:s artikel ringde jag polisen (det finns vittne) från biblioteket. Det bör inte betvivlas. Det är polisens agerande i det här fallet som bör betvivlas. Jag frågade om jag kunde lämna över problemet till dom och om det var säkert att de tog tag i det. Vilket dom helt tydligt sa att det skulle dom göra. Hade de sagt nej hade jag agerat på annat sätt. Ringt kommunen, Stockholms eller Statens Konstråd eller så...
Till historien hör att det var en låntagare som kom in på biblioteket och upplyste mig om vad som höll på att ske. Vi var alltså två från allmänheten som agerade. Utan resultat. Polisen borde ha fått mer kritik i DN:s artikel.
Det är oerhört tråkigt med ett förstört konstverk. Kulturens pengapott är dessutom inte stor och kan användas till vettigare saker.

Maj-Britt Niklasson
Medborgarplatsens bibliotek

Per Westberg sa...

Jag tittar nu på Kaspers sockel. Den är fortfarande tom. En man ligger och sover på parkbänken bredvid.