Som politiker i allmänhet och som statsråd i synnerhet är det viktigt att föregå med gott exempel. Man ska känna till lagar och man ska efterleva dem. Som förälder har man ansvar för att även barnen följer de regler som finns.
I dagens DN Motor berättar Maud Olofsson och hennes man om ögonstenen hemma på gården i Högfors - en vackert gul Volvo BM 640 från 1969. Det vill säga en hjullastare som säkert kan vara till nytta på den västerbottniska gården.
I reportage berättar man om sönerna som kör cross och Maud Olofsson säger:
-Det här är en av fördelarna med att bo på landet. Det är enkelt för killarna att köra cross.Nu kan hon ju mena att pojkarna kör crossmotorcykel men frågan är om hon egentligen inte försäger sig. Pojkarna, som förvisso båda är vuxna, kör antagligen cross det vill säga över stock och sten.
Mig veterligt finns närmsta crossbana hemma hos familjen Olofsson nästa två mil från gården i Högfors. Gumboda crossbana ligger nämligen norr om Robertfors. Förvisso kan man åka registrerade crosshojar på vägar men ut i terrängen får man inte ge sig. Detta gäller även på egen mark. Med tanke på Maud Olofssons åsikter om fördelarna med livet på landet ligger det i farans riktning att det är körning i terräng som äger rum i närheten av Högfors.
Eller är det ett löfte från Maud Olofsson att verka för en översyn av lagstiftningen. Knappast. De bestämmelser som gäller för terrängkörning räcker. Frågan är om Maud Olofsson vet vad som gäller?
Terrängkörningslagen (1975:1313)
Terrängkörningsförordningen (1978:594)
Trafikförordningen (1998:1276)
Andra bloggar om: Maud Olofsson, trafik
8 kommentarer:
Ja men hallå vad småaktigt!
"över stock och sten", att köra i skogen med motorcykel det kallas enduro, cross det körs på bana och motorcyklarna som används för de olika ändamålen skiljer sig åt, t.ex. genom att enduromotorcyklar kan landsvägsregistreras.
Sannolikt så vet varken DN's Annika Rydman eller Maud skillnaden på en motocross, en enduro och en LV-reggad offroad. Och OM de gör det så bryr de sig hursomhelst inte tillräckligt för att använda det korrekta begreppet för det fordon som smattrade igång i bakgrunden.
Du har alltså lyckats få till ett lamt blogginlägg baserat på två tanters felsägning om en perifer sak i artikeln.
Jag antar att du är "vän av ordning"...
Terrängkörningslagen är en av alla dessa lagar som vi kanske trots allt behöver för att kunna slå ned på avarter, men som alltför analt tillämpad skulle inkräkta på medborgarnas frihet och liv. När du dänger den i huvudet på Mauds grabbar så bidrar du till den juridiska nedskräpningen. Clean up your act!
Ja inte var detta något av mina höjdarblogginlägg. Det hade varit roligare om den handlat om utsläppsrätter för nöjeskörning.
Om man är skogsägare i Västerbotten får man trots allt köra ganska fritt i skogen och när det gäller snöskoter är det ju riktigt liberalt.
Herregud vilken sur och småaktig bloggartikel om Maud etc. Tråkmåns.
HAHA att folk alltid skall klaga på de mesta
skamligt
Föresten får man väll köra cross på inhägnat område område.
eller missminer jag mig
de var i al fall så då jag brummade med min 80cc.
Och de står ju ingen stans att de inte var inhängnat område de körde på
så jag tar för givet att de körde på ett inhägnat område om vi nu skall dra förhastade slutsatser
Politiker beslutar om våra lagar. LAgar som inte är accepterade bör ändras. Men om politiker inte känner till lagarna känns det lite hopplöst.
Det är en vanförställning att man kan göra lite hur som helst på inhängnat område. Det är just sådan missuppfattningar om rättsläget som jag tycker är lite tragiskt. Många bestämmelser gäller inte på inhängnat industriområde, järnvägsområde och motorbana. Men den egna inhängnade gården räknas inte som ett sådant område.
Motorbana är tillståndspliktig bland annat enligt miljölagstiftningen.
Jag tycker att det är viktigt att satsa på motorbanor. Där kan körning ske på ett säkrare sätt.
Politiker beslutar om våra lagar. LAgar som inte är accepterade bör ändras. Men om politiker inte känner till lagarna känns det lite hopplöst.
Det är en vanförställning att man kan göra lite hur som helst på inhängnat område. Det är just sådan missuppfattningar om rättsläget som jag tycker är lite tragiskt. Många bestämmelser gäller inte på inhängnat industriområde, järnvägsområde och motorbana. Men den egna inhängnade gården räknas inte som ett sådant område.
Motorbana är tillståndspliktig bland annat enligt miljölagstiftningen.
Jag tycker att det är viktigt att satsa på motorbanor. Där kan körning ske på ett säkrare sätt.
Skicka en kommentar