SvD skriver att regeringen vill ta bort kontrollmärket på registreringsskyltarna. Vd:n för Motorförarnas helnykterhetsförbund - MHF - menar att kontrollen att ett fordon är besiktat och skattat därigenom försvåras. Detta skulle i sin tur leda till att fler fula fiskar med farliga fordon befann sig ute i trafiken.
Jag tror MHF:s farhågor är överdrivna. Det är redan idag så många som slarvar med att klistra på märket. Polisen åker knappast omkring och spanar på detta. Vid fordonskontroll gör man väl regelmässigt en slagning i bilregistret och hittar de som fuskar. Notabelt är att hyrbilar regelmässigt verkar sakna giltigt kontrollmärke.
En liten anekdot om familjens släkting som blev stoppad av polisen för att han saknade kontrollmärke på traktorn. Han lät dock berätta för konstapeln från Vara att han valt att klistra alla sina märken från 1974-1986 på traktorns motorlucka. Med detta lät sig polismannnen nöja.
Bloggar om trafik
5 kommentarer:
Jag håller inte med.
Det är faktiskt inte bara polisen som kan ha anledning att vilja kontrollera fordon i detta avseende.
Under åtta år var jag vicevärd i en stor bostadsrättsförening som hade stora problem med att våra besöksparkeringar fylldes av diverse gamla bilar. Inte sällan var det oanvända och avställda bilar, som tog upp platser som behövdes till dem som använde sina bilar till att åka i.
Tack vara kontrollmärkena hade vi i alla fall en chans att identifiera vilka bilar som var avställda och därmed rimligen inte borde ockupera plats på föreningens dyra parkeringsplatser.
Det är ju enkelt. Man går in på Vägverkets webbplats, slår in regnumret, och får ett fax med uppgifterna.
Visst är det enkelt idag om man vill kolla ett visst bilnummer.
Men du missar poängen.
Det handlar i dessa fall inte om ett nummer. Eller om två eller tre.
I ett större bostadsområde kan det handla om 50-100-200 gästparkeringsplatser. Som borde räcka till för behoven, men ändå aldrig gör det. Därför att det "tjuvparkeras" och långtidsparkeras och ställs upp bilar av alla möjliga orsaker än att ägaren tillfälligt gästar området.
Det är ofta väldigt svårt att komma till rätta med, och kräver massor av onödiga resurser för bevakning och uppföljning. Kan man då enkelt konstatera att 5-10 av dessa bilar saknar kontrollmärke så underlättar det högst väsentligt möjligheten att rikta in sig på att följa upp åtminstone de fallen - och att frigöra dessa platser som i stället kan användas till det de är till för.
Reservation: Mina egna erfarenheter ligger 20 år bakåt i tiden. Men jag har svårt att tro att detta förändrats så mycket sen dess.
Lars-Gunnar
Jag viker mig för din erfarenhet.
Men motiverar det att man har ett koststamt och omständligt statligt system.
Kanske vore det lättare att bostadsrättsföreningen delade ut parkeringsbevis. I min mors bostadsrättsförening måste man ha besökskort för besöksplatserna. Där är tiden också maximerad.
Bättra att satsa pengar på trafiksäkerhet än små klisterlappar.
Lars-Gunnar
Jag viker mig för din erfarenhet.
Men motiverar det att man har ett koststamt och omständligt statligt system.
Kanske vore det lättare att bostadsrättsföreningen delade ut parkeringsbevis. I min mors bostadsrättsförening måste man ha besökskort för besöksplatserna. Där är tiden också maximerad.
Bättra att satsa pengar på trafiksäkerhet än små klisterlappar.
Skicka en kommentar