2007-09-09

Björnjakt och björnfrossa

Ekot hade idag ett inslag om att många björnar som skjutits vid årets skyddsjakt på björn skadskjutits. Totalt får högst 184 björnar fällas i Sverige i år.

Skyddsjakt är en jakt vars syfte är att begränsa bland annat skador av vilt. Skyddsjakt är noga reglerat och Naturvårdsverket och länsstyrelsenra utfärdar föreskrifter om det finns påtagliga risker för trafikolyckor eller för allvarliga skador av vilt på grund av ett viltbestånds storlek. Det kan även förekomma särskilda beslut på skyddsjakt när ett rovdjur till exempel angripit tamboskap.

I Gävleborgs län har hitintills i år 14 björnar fällts (24 får fällas) . Men samtidigt har sju björnar som påskjutits inte återfunnits i eftersök. Mot bakgrund av dessa dystra siffror anordnar därför Jägarförbundet särskilda björnjägarkurser. Man tror nämligen att många jägare drabbas av björnfrossa när de möter nallen i skogen och dessutom har de bristfälliga kunskaper om hur björnar beter sig.

TTELA.se berättar om Bengt-Olof Nilsson från Röshult i Frändefors, i Dalsland, som har skjutit sin första björn. Det var en hanne på 57 kilo och den låga vikten tyder på, om jag förstår saken rätt, att det är frågan fjolårsunge. Det är lite tråkigt att TTELA förmedlar bilden av en jägares isolerade heroiska kamp när man refererar jakten:
Nallen reste sig på bakbenen för att se bättre.- Men skjutytan är liten på en björn när den står upp, så då kan man inte skjuta. I stället kröp Bengt-Olof Nilsson ihop och björnen gjorde likadant och gick ner för att dra sig tillbaka in i skogen.- Då sköt jag mitt i björnen, rakt i bröstet. Då viker han huvudet mellan ramarna och rullar ner i diket.Jaktlaget har restriktioner att inte gå fram förrän jaktledaren kommer, berättar Bengt-Olof. - Medan jag väntar ser jag hur en liten björk rör sig. Han är alltså inte riktigt död. Och jag vet inte om han ska resa sig och komma emot mig och anfalla.
Skyddsjakt är nödvändigt men jägarna måste ha perspektiv till spänningen som ligger i att jaga björn. Myter måste bekämpas men med historier som Frändefors-Nilssons späs fördomarna mot jägare på. Effekten blir att den allmänna opinionens förståelse för viltvården minskar. Inte blir det bättre av att även Ekot fångar upp en romantiserad, för att inte säga skrönaktig historia, om en namgivne älgjägare i Storuman som möter fyra björnar:
– Så jag tog upp radion och skulle meddela jaktkompisarna att de får vara beredda för det är fyra björnar i skogen. Och då kommer björnen rätt upp mot mig i full fart och jag skjuter honom mitt i huvudet rakt framifrån från åtta meters håll. Efteråt var det inte riktigt så att benen bar mig...
Men eländet kring björnjakten slutar inte med skadskjutna björnar. SvD rapporterade den 3 september att under förra årets björnjakt sköts två björnungar i Gävleborgs län den 1 september hände det igen. Vid förra årets händelse delgavs jägarna misstanke om grovt jaktbrott men förundersökningen lades ned eftersom brott inte kunde styrkas.

Skyddsjakt är nödvändigt och det är bra att Jägarförbundet tar tag i detta. När jägare blir bättre utbildade ökar chanserna att döma knäppskallarna som skjuter björnungar för jaktbrott.

Naturvårdsverkets beslut om skyddsjakt på björn 2007

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: