2007-09-15

OmständigHeden


Jag brukar alltid ha åsikter om allting. Men igår tog det stopp.

Frågan gällde samtalen mellan göteborgsklubbarna Örgryte IS, Gais och BK Häcken om att gå samman och bilda FC Gothia.

Vilken fullständigt omöjligt grej. Dels det bittra faktum att det inte finns utrymme för tre klubbar vid sidan av Blåvitt och dels det faktum att känslan sitter i klubben.

Nu har planerna på den nya klubben lagts åt sidan men TV 4 Nyhetsmorgon hade ett samtal mellan klubbledningarna och företrädare för supportrarna och vi fick verkligen se ett exempel på freudiansk felsägning.

Gais ordförande Christer Wallin pressades på frågan om han utsatts för hot. Han försökte av naturliga skäl undvika frågan men ramlade på orden och hänvisade till omständigheden. Två gånger faktiskt.
Det var en kul felsägning. Heden (eg. Exercisheden) är ju den plats där göteborgarna påstår att Sveriges första fotbollsmatch spelades 1892. Örgryte mötte Lyckans soldater. Men jag tror att minnesstenen i Göteborg har fel. Sveriges första fotbollsmatch lär ha spelats på Rörsjöbanan, i Malmö redan 1890. Numera är väl Heden mest känd för alla matcher under Gothia cup. En och annan korpmatch spelas sig väl där också.

Jag skulle nog ha blivit GAIS:are
Jag har ofta funderat på vilket lag jag skulle hålla på om jag var göteborgare. GAIS tror jag.
Tänk bara på det otroligt vackra klubbnamnet - Göteborgs Atlet- & Idrottssällskap och de lågmälda gröna ränderna. Inte särskilt snygg klubbdress men med en läcker känsla i gommen i och med associationen till makrillens randiga rygg.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: