2008-05-17

Motorjournalister rör vid känslor



Aftonbladets motorjournalist Robert Collin hjälpte mig att välja ny bil. Efter att ha följt hans blogg och tidningsartiklar valde jag motvallsprincipen. Jag gör som Collin fast tvärtom. Collin är en antietanolextremist vilket får mig att dra slutsatsen att det är dags att testa etanol. Uppenbarligen har även Volvos marknadsavdelning tröttnat på Collin och han luras ordentligt när det gäller introduktionen av nya Volvo V70 2,5FT - den stora etanolmotorn hos Volvo. Mer om detta nedan.

Motorjournalister skapar känslor. Man har sina favoriter och man har dem man läser med skepsis. Aftonbladets Robert Collin, som just nu kör ett tendentiöst antietanolspår, får mina känslor i gungning.

Min match med Collin på andra planhalvan började den 5 januari i år då han tvärsäkert uttryckte att räddningstjänsten agerar fel på olycksplatser. Läs här. Jag tröstades dock av att Collins förnumstiga uppfattningar och självutnämnda kompetens som anestesisjuksköterska, neurolokirurg, neurolog och brandmästare snabbbt mötte motstånd i bloggkommentarer som verkade skrivna av folk som vet hur omhändertagande av skadade personer ska gå till. När det sedan blev det snöoväder i södra Sverige med många avåkningar och olyckor som följd satt Collin på varma kammaren och uttalade att han vet vilka däck de bilar har som ligger i diket i Skåne. Läs här.

Så följer då en svit artiklar där han hänger på tåget och medverkar i debatten för och emot etanol. En debatt där alla måste visa sund skepsis eftersom oljeindustrin alltid annars ägnat sig åt att torgföra sina åsikter.

Den 27 april skriver Collin ett blogginlägg där han avslöjas med att inte kunna vara självkritisk. Glatt citerar han och gör en nyhet av sitt samtal med Volvo personbilars informationsdirektör. Collin skriver:



Volvo vill inte vara ett slagträ i debatten om etanol som bilbränsle", säger Olle Axelsson, informationsdirektör på Volvo Cars när vi pratas vid i telefon. Därför funderar Volvo på lämna återbud till de runt hundra biljournalister som är inbjudna att provköra nya bilen om ett par veckor.
Lång näsa till Collin. Nu i veckan premiärvisades nämligen V70 2,5 FT i Köpenhamn. Axelsson var givetvis trött på Collins tendentiösa hållning till etanol och hoppades väl på att Collin skulle boka in något i sin kalender under Köpenhamnsveckan. Jag väntar med spänning på om denna taktik lyckats. Om inte annat visar det på att man ska ta Collins utsagor med en nypa salt.

Själv väntar jag på min 2,5FT 2009 år modell med leverans medio augusti. Den enda invändningen hitinitills är att Volvo och Bilia sänkt priset efter min beställning. C'est la vie.

Att jag får göra täta besök på bensinstationen är jag beredd på. Jag funderar förresten på att köpa papperseditionen av Aftonbladet idag för att se Collins recension efter Köpenhamnsresan. DN och SvD är trots allt ganska positiva.

DN testar Volvo V70 2,5 FT
SvD testar Volvo V70 2,5 FT
Aftonbladet PLUS


UPDATE: Robert Collin är inte tendentiös i sin test av Volvo V70 2,5FT. Han koncentrerar sig på att bilen drar mycket. Och det har han rätt i. Egendomligt nog, med tanke på hans tidigare skriverier, verkar han köpa Volvos egna siffror när det gäller bränsleförbrukning. Men totalt ger han fyra plustecken och kommentaren om Komfort talar sitt egna språk. Collin skriver:
Mycket fin fjädring, tyst och rör sig lugnt på krokiga vägar. Bäst i klassen?

Sedan fortsätter han med omdömet:

Bortsett från förbrukningen är den nya Volvon riktigt trivsam. Komforten är nog klassledande.
Bloggar om , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig blogginlägg, jag retar mig också mycket på Robert Collins tvärsäkra uttalanden som inte sällan är fullt med populistiska överdrifter eller rena osanningar.

Ett bra exempel är annars detta blogginlägg http://blogg.aftonbladet.se/19401/perma/695024 man häpnar faktiskt över hans nochalans över klimatproblematiken.

Anonym sa...

Trevligt att det är flera som genomskådat bluffen RC. Att han inte är mera kritisk till Volvo kanske beror på att han har/har haft en mobiltelefon vars räkning går till Bilia. Numera är numret hemligt eller avslutat för det finns inte på Eniro längre.