2008-05-02

Nedskräpning från bilar

DN skriver att Stockholms stad ska intensifiera kampen mot nedskräpning. Ett inte oväsentligt inslag för att få renare gator och torg är bötfälla de som skräpar ner.

Det är bra. Många nedskräpare tänker inte på vad de gör och de utvecklar ett osunt beteende.

För en tid sedan åkte jag efter en taxi från Taxi Kurir på Centralbron. Det var köigt och ideligen vevade chauffören ner rutan och kastade ut tablettaskar, tidningar och pappersservetter.

Själv blev jag så förbannad att jag var på väg att gå ur bilen och ge honom en utskällning. Men det funkar ju inte när trafiken rullar.

I stället drömde jag om att någon gång beställa fram just den chauffören och lomma ut till den framkörda bilen. Väl framme hos nedskräparen skulle jag utbrista: -Oj Du fick visst en bomkörning.

Inga kommentarer: