2009-11-28

Väjningsplikt innnebär inte att någon har företräde

Bild: Ett av förslagen till den nya vägskylten cykelöverfart.

Transportsstyrelsen föreslår väjningsplikt för bilister där en cykelväg korsar en körbana. Det blir alltså en regel som överensstämmer med den som sedan 2000 gäller gående. Om detta är bra eller inte vet jag inte. Transportstyrelsen visar siffror att denna regel skulle minska antalet olyckor och man kommer även med omfattande detaljregler om hur trafikmiljön vid överfarter skulle se ut. Det talas om en maxhastighet på 30 km/h vid överfarterna och ett nytt trafikmärke. Samtidigt noterade jag att en erfaren trafikpolis i Stockholm i DN den 9 oktober uttalade att  gående tar sig allt större friheter vid obevakade övergångsställen. -Visserligen har bilisterna väjningsplikt, men man kan inte tvinga fram det genom att bara kliva rätt ut i gatan, säger polisinspektör Samuel Sköldö. Han beskrev ett typiskt olycksförlopp att en gående plötsligt och helt oväntat kliver ut framför en bil, som hastigt bromsar in och som i sin tur blir påkörd bakifrån.

Men när DN redogör för de föreslagna reglerna hamnar man i den vanliga fällan som kanske är grunden till att regler om väljningsplikt inte alltid slår väl ut. DN skriver:
Lagen är inte lika solklar för korsningar mellan cykelväg och bilväg. Där står att en bilförare ska anpassa hastigheten, men det står inget om vem som har företräde
Det stora misstaget DN gör är att man skriver om "företräde". Lagstiftningen talar om skyldighet att lämna företräde eller att ha väjningsplikt. Om någon menar sig ha "företräde" skapas farliga situationer.

Transportstyrelsen, Förslag till nya trafikregler vid cykelöverfarter och på cykelbanor
SvD
Bloggar om

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Per

Grattis i förskott (du vet vad). Håller kurs den 1 dec så jag kan inte närvara.

Apropå cykelidiotin som håller på att tas fram så tycker jag det är ett ytterst enfaldigt förslag.

Vi utgår från 3-sekunders regeln för en bilist som brukar ange vad man hinner med... En gående som anser sig ha företräde hinner gå max 10 meter på 3 sek. En cyklist (som av någon anledning aldrig behöver anpassa hastigheten till gående) hinner cykla 30 meter på dessa 3 sekunder. Som bilist har du inte en chans om en sådan galning kommer ut på vägen framför dig. Man kan aldrig ha simulerat olika situationer.

Man utgår heller inte från att en hel del cyklister tar sig rättigheter mot gående som aldrig skulle funka för bilister (aldrig ge tecken, swsicha förbi utan att ge signal, stänka ner , inte lämna företräde för gående osv .). Att den attityden troligtvis kommer leda till fler olyckor än idag tar man inte i beaktande.

Det är för lite lyse på cyklisternas trafikvett.

Micke Jonsson

Per Westberg sa...

Tack Micke
Jag cyklar en del och nog har många cyklister ett vansinnigt beteende.

Anonym sa...

Men alla cyklister är väl inte laglösa? Det finns idioter på cykel, i skor, och bakom ratten. En idiot är en idiot är en idiot. Är trött på att man drar alla över en kam. Jag följer lagen, respekterar mina medtrafikanter, bilisterna och fotgängarna, och förväntar mig samma respekt tillbaka. Behöver jag säga att den lyser med sin frånvaro?
Jag tycker det är hög tid att man börjar anpassa lagstiftningen efter dagens cykling. Äntligen! Skulle man kunna säga.