2008-08-08

En månad med iPhone och uppenbarelsen av Jurisdictio Contentiosa


Nu har jag haft en iPhone 3G i nästan en månad. Fortfarande nöjd och otroligt imponerad över gränssnitt och funktionalitet. Synkningen med Exchange är suverän och hanteringen betydligt enklare än i SonyEricsson P910. Den enda nackdelen är väl att det har varit svårt att hålla sig ifrån jobbmailen under semestern.
Computer Sweden summerar upp kritiken mot telefonen som handlar om dålig 3G-täckning och usel batteritid.
Möjligen har jag erfarit en känsla av något sämre 3G-täckning men det är inget som varit påtagligt. Däremot är batteritiden ett problem. Plötsligt är man tillbaka i mobilens begynnelse där man plötsligt konstaterade att batteriet var slut i mobilen. Men med tanke på telefonens förträfflighet gör det mig inget att ständigt bära en laddare för att fylla på "i fall att".
Att surfa på nätet med iPhone 3G är en dröm. I går satt jag i överläggningar där vi plötsligt behövde fundera på innebörden i begreppet "Jurisdictio Contentiosa". En snabbsökning på Google gjorde att jag hamnade i projekt Runeberg och genom den fyndiga förstoringen på skärmen kunde vi läsa faksimil ur Nordisk Familjebok 1800-talsutgåvan.
Bloggar om

3 kommentarer:

kantorn sa...

Jag undrar, hur är kalendern? Går det att leva utan papperskalender när man äger en Iphone?

Per Westberg sa...

Har man sin kalender kopplad till Outlook behöver man definitivt ingen papperskalender.

Möjligen kan man sakna helgonens namn och de söndagarnas namn men det går nog att fixa.

kantorn sa...

åhhhh, Låter precis som det jag söker!

Kanske kan det vara kul att veta om det är 17:e efter trefaldighet, men det finns oftast nån präst i närheten som har koll på det ;-)