2008-08-26

Lägg ned Bajen

I slutet på augusti 2006 var det några riktiga dårar i Hammarbyklacken som förstörde i en match på Söderstadion. Bland annat skadades en liten oskyldig pojke. Vid det tillfälle var jag så ledsen att jag övervägde att konvertera. Inte i religiöst hänseende men i supporterhänseende. I stället för Bajen funderade jag på att dyrka Degerfors.

Men eftersom jag insåg att det inte är oss Hammarbyare i gemen det är fel på så kom jag till sans. En del säger att busarna inte är några riktiga Hammarbyare men det är de faktiskt. De älskar Bajen väldigt mycket. De älskar så mycket att de inte har kvar någon kärlek till något annat.

Idag har jag funderat på om man skulle lägga ned Bajen helt och hållet. Risken är ju uppenbar att det blir effekten om huvudsponsorna Finlux skulle dra sig ur. DN.

Reaktionen är förståelig även om jag tror att man överdriver kopplingen mellan laget, supportrarna och dårarna. Och givetvis kan man inte lägga ned Bajen. Vad skulle vi då hålla på.

Bra att justitieministern är på hugget. Vad vi behöver nu är att fler handlingar kan lagföras snabbt och rendera frihetsberövanden. Sedan ska klubbarna driva civilprocesser mot några sabotörer. Även om de flesta dårar sannolikt saknar utmätningsbara tillgångar finns det säkert en och annan som det skulle må tjyvens av att betala skadestånd.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: