2008-08-02

Riksnyheter men de glömde Nordmaling


DN toppar just nu i sin nyhetsflash om ett strömavbrott i Björkvik. Det är naturligtvis tråkigt för dem som bor i Björkvik. Eller är det kanske otroligt hedrande att just deras strömavbrott uppmärksammas i den stora tidningen. DN har väl knappas skrivit om Björkvik sedan Göran Persson höll sitt sista förstamajtal där 2006.

När jag kollar på Vattenfalls webbplats ser jag även att vissa abonnenter i Nordmaling i Västerbotten också har strömavbrott. Glömmer DN dem?

A propos nyheter som kan dyka upp i riksmedia var jag på en ort i Östergötland för några år sedan och påpekade glatt att jag hört att just den lilla byn (det var inte Horn)hade haft dagens högsta temperatur. Det var alltså inte frågan om någon av de vanliga observationsplatserna i SMHI:S rapport.

-Min granne jobbar som meteorolog på SMHI och han passar på när han läser rapporten, svarade en uppriktig östgöte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oki, så det var Björkvik i Katrineholms kommun. Läste den intetsägande notisen och funderade på om det var det Björkvik eller något av de andra tiotalet orter som också heter Björkvik :-)
Som vanligt kan inte journalister precisera sig och glömmer att det ofta finns många orter med samma namn.
I just det Björkvik såg jag på 80-talet hur brandbilarna åkte åt varsitt håll, och sedan for fram och tillbaka. Någon hade ringt 90 000 och angett halva gårdsnamnet. Men inte om det var Västra, Östra, I dalen, Mellangårn eller så. Därmed hade de nio gårdar att välja bland (Och inga mobiltelefoner). Brandmännen fick ropa på radion till Norrköping och berätta vad de som bor på gårdarna heter. Sedan kunde de i Norrköping slå i telefonkatalogen och försöka ringa tillbaka och fråga om det var de som ringt. Under tiden åkte de runt och letade...

Per Westberg sa...

En bra grej om man bor på landsbygden är att sätta upp koordinaterna vid telefonen. Då hittar räddningstjänst, ambulans och polis bättre.