2006-10-21

Boten heter Marita? På socialdemokraternas blogg får man inte skriva skit

Sossarna pingar bra
Socialdemokraterna är det parti som enligt min mening har den bäst utvecklade bloggtjänsten på Internet. S-Info . Det verkar vara många socialdemokrater som bloggar och de har fått ett bra verktyg som gör att de blir synliga i bloggosfären. Inte minst pingandet verkar fungera. Skall ett parti följa med i sin tid är närvaron på bloggen nödvändig.

När man ger kommentarer till bloggartiklarna rensar systemet ut svordomar m.m. Själv skrev jag alldeles nyss en kommentar på ett inlägg och använde ordet "skit". Även om jag normalt har ett ganska vårdat språk tyckte jag att jag kunde använda ordet i det aktuella sammanhanget.

Boten heter Marita?
Ack nej. Socialdemokraterna har en nitisk bot (begreppet bot definieras nedan). Ordet "skit" godkänns inte. Men om man sätter ordet inom citattecken blir det grönt ljus.

Wikipedia om bot

Kyrkoordnaren skriver om Boten Anna ''

Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

Tobias Struck sa...

Perra. Intressant att sossarna silar riktig skit och släpper genom metaforiska förtydliganden. Så om jag skriver att jag har hittat litet skit i min kalsong, så silas jag bort, men om jag skriver att jag har hittat litet "skit" i min kalsong, då är det helt OK? Egendomligt. Att alla skall med måste uppenbarligen inte betyda att hela språket skall med.

Tobias Struck sa...

Perra. Intressant att sossarna silar riktig skit och släpper genom metaforiska förtydliganden. Så om jag skriver att jag har hittat litet skit i min kalsong, så silas jag bort, men om jag skriver att jag har hittat litet "skit" i min kalsong, då är det helt OK? Egendomligt. Att alla skall med måste uppenbarligen inte betyda att hela språket skall med.