2006-10-01

VEM ÄR DET är tillbaka - ÄNTLIGEN


Vi kalenderbitare har all anledning att glädjas i dessa dagar, Vem är det är tillbaka.
1912 utkom den första utgåvan av Vem är det på P.A. Norstedt och söners förlag. I den första utgåvan rymdes namnen på cirka 3 300 ”samtida kända svenska män och kvinnor”. 2001 tröt intresset och bokprojektet lades i malpåse för att nu inför 2007 tas upp av Nationalencyklopedien.

Nu kan vi som inte nöjer oss med NE:s nätversion eller Wikipedia gottas åt 8 500 artiklar.

Jag kommer att investera i ett exemplar för 499 kronor men jag tror vi matrikelnördar är ett utdöende släkte och att "Vem är det" på nytt förlag kommer att bli en parantes.

Länk till NE-butiken
NE:s egen artikel om "Vem är det 2007"

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Peter Olevik Dunder sa...

Jag tror inte att matrikelnördar som du uttrycker det är något utdöende släkte utan ett släkte som aldrig gjort något stort väsen av sig och inte heller kommer göra det i framtiden.

Till stöd för din teori borde vikande upplagor av "Vem är det" vara. Ändock vidhåller jag att föryngring sker om än i det dolda. :-)

Per Westberg sa...

Jag bekänner härmed att jag är innehavare av flera årgångar av Stockholms Brandmän liksom droskägare i Stockholm 1962. Försvarsmaktens rullor vilar en masse på vinden. :)