2006-10-24

Tyskt perspektiv på svensk skola?

Jag fastnade i hotellobbyn nu på kvällen. En berlinare, Jürgen, i databranschen satt och styrde säljarna i sitt företag uppkopplade på Internet. Vi pratade om återföreningen mellan de tyska staterna och trots att han var bayrare tyckte han att man begick en del misstag. Till min förvåning sa han att det fanns en del saker i det forna DDR som man borde ha tagit vara på. Särskilt det gamla utbildningssystemet saknade han. -Jag skulle vilja att mina barn gick i en skola med samma utbildningskvalitet som man hade i DDR, var hans klara uppfattning.

Jag kontrade med ett tvekande ifrågasättande.

Plötsligt sa han att den svenska skolan var en förebild i Europa.

Synd att inte Ibrahim Baylan och Jan Björklund var med.

Själv tycker jag att mina barns skola är mycket bättre än den skola jag gick i. Men allt kan givetvis bli bättre.

1 kommentar:

Anonym sa...

Va? Han kan inte känna till mycket om den svenska skolan. Även om den gamla östskolan var bättre är den nuvarande tyska skolan vida överlägsen den svenska.

Egentligen kan jag bara uttala mig om matematik och naturvetenskap, men det skulle förvåna mig om skillnaderna inte gäller andra ämnen också.