2006-10-21

Höjda avgifter till A-kassan

A-kassan är inget problem för mig men hur är det för undersköterskorna?
Jag är med i Akademikernas A-kassa och min månadsavgift beräknas öka från 90 kronor per månad till 312 kronor per månad. Eftersom jag har en lön som överstiger 20 075 kronor per månad har jag tecknat en kompletterande arbestlöshetsförsäkring som under en tid av arbetslöshet skall ge mig 80 procent av min faktiska månadslön. Kostnaden för den försäkringen är 210 kronor per månad.

Det är inga problem för mig att ta de högre a-kasseavgifterna men jag lider med dem som redan i dag lever på marginalen. Det är ju ofta dessa personer som lättast hamnar i arbetslöshet och som sannolikt har svårast att få nytt jobb. Risken med kraftigt höjda avgifter är att många kommer att välja bort medlemskapet i en a-kassa. Detta kan i sin tur få svåra följder för enskilda individer.

Regeringen vill nu även utreda möjligheterna för att göra arbetslöshetsförsäkringen obligatorisk. För detta skissar man en fullständigt orealistisk tidplan med införande vid årskiftet 2007/08.

Det känns svekfullt av regeringen att genomföra snabba förändringar utan att alla komponenter är på plats. Sådana här stora reformer måste genomföras långsiktigt.

Varför har man så bråttom?
Tror inte regeringen på sina egna löften om fler riktiga jobb?

Det skall även bli intressant att se hur den nyliberala högern kommer att reagera när regeringen skall tvinga in människor i ett försäkringssystem som tidigare varit frivilligt. Själv är jag med i facket och a-kassan av solidaritetsskäl. Jag kan själv behöva hjälp någon dag och facken bidrar i samverkan med arbetsgivarna till att öka trygheten i arbetslivet.

Aftonbladet
Jusek-tidningen
SvD, ledare 21 oktober, Alla vill inte vara med i a-kassan


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: