2006-10-14

Kritisk granskning av Maria Borelius pressmeddelande

Är de absurda skandalerna i regeringen möjligen en effekt av ett långt socialdemokratiskt regeringsinnehav? MAria Borelius pressmeddelande väcker frågetecken och dessutom innehåller det två språkliga slarvfel. Adjunkten i svenska hade gjort två noteringar med rödpennan.
Valet av några oerfarna statsråd och en tafflig krishantering hade kanske kunnat undvikas om Göran Persson låtit Reinfeldt och presumtiva statsråd prya i Rosenbad. Dagens pressmeddelande från den avgående ministern Maria Borelius väcker ytterligare tvekan om statsrådens staber klarar sin uppgift. Situationen är allvarlig. Politikerföraktet får värsta gödningen.

En närmare granskning av pressmeddelandet väcker tvekan kring pressekreterarens förmåga och insikt.

Stackars grannar i Djursholm - SIC!
Borelius börjar sin litania med att ange den extrema mediabevakningen som orsak för sin avgång. Det måste vara en svår press för henne och de anhöriga. Att däremot oroa sig för grannarna är ju rent av löjligt. Dessa grannar har säkert något sommarställe att dra till om det blir för jobbigt med påflugna journalister och paparazzis. Detta uttalande förstärker bilden av en Borelius som inte inser att Asta 75 år i Rågsved kommer att ligga vaken hela natten när hennes granne, en amfetaminmissbrukare, lever rövare.

Det lär inte heller vara särskilt taktiskt att peka ut media som bovar. Ett sådant påstående snarare triggar reportrar än tvärtom. Journalister lär ju fråga sig vad mer som döljs.

Ansvar för fattigdomsbekämpning
-Jag sattes för att sälja Sverige utomlands, och för att förbättra den internationella handeln, eftersom det är främsta medlet för att lyfta människor i tredje världen ur fattigdom säger Borelius.

Jag tvivlar inte på att detta varit en del i Reinfeldts ambition. Men syftet att lyfta människor i tredje världen ur fattigdom är inget som klart markerats i valrörelsen. Skrivningarna i regeringsdeklarationen på detta området är relativt luddiga och talar om "en samlad politik för global utveckling som inkluderar alla politikområden". Egendomligt då att denna inriktning lyftas fram i pressmeddelandet. Är det ett taffligt försök att skapa bilden av en filantrop fjärran från lyxhus i England, Djursholm, Falsterbo och Cannes. Det är faktiskt Gunilla Carlsson som är biståndsminister.

Allt finns inte i offentliga register
-Den information om mig som är relevant finns i offentliga register. Enda undantaget har varit informationen att jag använt svart hjälp i hemmet för mellan 1990 och 2000 fortsätter Borelius. Detta är dock en sanning med modifikation. Förhållandet kring fastigheter som äga av ett företag med säte på en kanalö finns knappast i offentliga register. Kanalöarnas slutenhet är välkänd. Dessutom har det smugit sig in ett "för" för mycket.

Fenomenal regering
Att Sverige fått en fenomenal ny regering är något Borelius delger oss. Jag förstår vad hon menar men det är inte läge att säga det just i denna kaotiska vecka. I Folkpartiets skola kommer vi också möjligen att lära oss att ordet fenomenal oftast används i idrottsliga eller artistiska sammanhang. Själv hade jag inte koll på det men så är det enligt Nationalencyklopedien.

När Borelius berömmer regeringen talar hon om en regering som arbetar för en skola som inte lämnar någon på efterkälken, för naturen vi ärvde och lämnar våra barn. Jag undrar om det inte saknas ett ord i sista satsen: "naturen vi ärvde och lämnar till våra barn."

Så här skulle pressmeddelandet ha lytt
Varför inte säga som det är.

-Mina privata ekonomiska förhållanden är en belastning för regeringen och statsminister. Jag avgår. Tack ni som visat mig förtroende. Jag förstår er besvikelse.

SvD om avgången
Expressen, Borelius avgång räddar inte Reinfeldt
Expressens ledare, Därför var det rätt att Borelius avgick
Aftonbladet, Bloggaren som fällde Borelius


Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Helt riktigt.

Så kort borde hennes pressmeddelande ha varit.

Allt annat är rent trams och nonsens.

Galaxa sa...

Japp, det var ett bra förslag på pressmeddelande. Kort och koncist!
Hade jag varit hon, hade jag jag nog inte kunnat hålla mig, uatn även lagt till:

Och f-n ta de murvlar som ringde upp min sons mobiltelefon!!

Men så är ju jag ingen diplomat! Måste säga att jag är rädd att vi i all vår Rikard Rättrådig-orgie gör ett misstag. Maria Borelius hade kanske kunnat göra en del för svensk handel. Men framför allt vill jag att de journalister som ringde hennes banrs mobiler sak avgå!!!

Per Westberg sa...

Moderaternas förre handelsminister var professor Staffan Burenstam Linder. Han bodde också i Djursholm.