I år har 130 personer hitintills omkommit i trafiken och Motormännens kampanj är givetvis värd allt stöd. Men det finns också anledning att ifrågasätta vissa inslag. De 23 korsen på väg 259 motsvarar inte antalet dödade på just denna väg vilket skapar ett stor frågetecken. Sannolikt ska korsen symbolisera döda och skadade.
Vidare är Motormännen i sin kampanj alldeles för snävt inriktade på vägarnas utformning. Givetvis ska vi fortsätta bygga mittbarriärer och planskilda korsningar men trots allt är det väl änd trafikbeteendena som är de viktiga. Förra året dog 455 personer i trafiken och motormännen menar att vartannat av dessa dödsfall kan härledas till dåliga vägar. Om Motormännen ska tas seriöst måste de erkänna att farliga trafikbeteenden, höga hastigheter och droger nog måste anses vara de vanligaste orsakerna till trafikolyckor.
Av 14 § trafikförordning (1998:1276) framgår: Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Detta är en bra regel men Motormännen verkar inte fokusera så mycket på den i sin kampanj. Inte heller har man varit särskilt miljöfokuserade när man drivit kravet på sänkta bensinskatter.
Slutligen borde de byta namn. MOTORMÄNNEN. Hör hur det låter.
Motormännens kampanj
Andra bloggar om: trafik
7 kommentarer:
Det är dags att inse att hela Sverige inte bygger på stora städer med riktigt bra kollektivtrafik. Vi på landet lider av bensinskatterna. Kalla oss miljöbovar om ni vill, men ta inte ifrån oss möjligheten att bo utanför städerna.
Droger kan jag hålla med om, det är nog ett stort problem i trafiken.
Men bygg för den lede bra och säkra vägar runt om i landet. Vad är problemet då vi betalar dessa höga skatter? Ska det byggas ännu mera genomfartsleder i Sth, Gbg eller Malmö?
Sänkta bensinskatter sänker inte bensinpriset. Det är en from förhoppning. Trots varierande bensinskatter är bensinpriset i stort samma över hela Europa.
Vad är din definition på "hela Europa"? Skillnaden i bensinpris mellan t.ex. Polen och Tyskland var i mars 42%. Tar vi med Ryssland och Norge i Europa ser vi att bensinen är 150% dyrare i Norge.
Det är knappast skillnaden i råoljepriset som motiverarar dom skillnaderna.
Källa: http://www.arboe.or.at/2367.html
Att bensinen är billigare i de forna öststaterna visste jag. Däremot är priserna i västeuropa, trots mycket varierande skatter relativt jämn.
Men vi kan dra slutsatsen att sänkta drivmedelskatter inte påverkar slutpriset på lång sikt.
Första kommentaren belyser en viktig fråga. Landsorten behöver verkligen sina bilar. Det finns platser dit det bara går bussar ett par gånger i veckan. Om vi inte vill se en monokultur i form av urbanisering å ena sidan och rika som har råd att bo på landet å andra, är det nog dags att fundera på vad vi pysslar med.
De som bor på landet är INTE miljöbovarna - det är de i städerna som tar bilen och kör ett par kilometer till ICA för att de inte orkar ta cykeln eller vänta de där 20 minuterna på bussen.
Sänk bensinskatten för landsortsbor och höj den för stadsbor. Bygg ut kollektivtrafiken!
Visst är människors trafikbeteenden viktiga och man måste ta sitt ansvar som förare. Men att fela är också mänskligt och då måste vägen vara anpassad så att inte ett misstag blir än mer ödesdigert...
Mittbarriärer och breda vägrenar utan träd och berg räddar också oskyldiga bilister - såsom kanske den oskyldiga barnfamiljen som frontalkrockade med en kappkörare häromdagen. Hade mittbarriärer funnits hade kappköraren inte haft samma möjlighet att komma över på barnfamiljens vägsida och olyckan hade kanske endast slutat i att kappköraren hade kört av vägen...
Differentierad skatte mellan tätorts- och landsbygdsbo är nog inte så enkelt. Men höjda reseavdrag vore kanske något.
Och visst. Ska vi prata miljöbovar är den inte undersköterskan som åker från huset i skogen till tätorten. Men den som sitter i bilköerna in till stan kanske har ett alternativt färdsätt.
Skicka en kommentar