2007-05-05

Lobbygrupp som kom bort

Höjda bensinskatter
Finansminister Anders Borg är öppen för förändringar i beskattningen av bensin, diesel och andra fordonsdrivmedel som en del i arbetet att minska väkthusgaserna. -De drivmedel som orsakar de största utsläppen av växthusgaser kan komma att beskattas hårdare, säger han till DN.
Kd och bensinskatterna
Detta är ju helt riktiga slutsatser och en sådan politik kan inte grumsas av att kristdemokratarna i valrörelsen gick ut med sänkta bensinskatter. Hägglund drog ju i valrörelsen ned applådåskor när han berörde bensinskatten i sina oktanstinna valtal på torg runtom i landet. Men sen blev han statsråd och glömde sitt vallöfte. I stället höjdes bensinskatten lyckligtvis med nio öre vid årskiftet.
Lobbygruppen som kom bort
En aktiv lobbygrupp i valrörelsen var Bensinskatteupproret. De fick stor uppmärksamhet och många människor skrev på deras listor. Nu är det helt tyst kring dem. Även på nätet är de märkvärdigt tysta. Däremot begärde de audiens hos Anders Borg den 3 december för att överlämna alla namnunderskrifter men Borg bryr sig inte. Och det gör han rätt i. På Bensinskatteupprorets webbplats har de lagt upp en räknare som nu talar om att det gått 153 dagar utan svar. Inser de inte att det börjar bli löjligt.

Tisdagen den 10 juli 2007 är det Kristdemokraternas dag på Almedalen. Bensinskatteupproret är säkert där och går på tomgång. Göran Hägglund bör skicka dit kristdemokraten Anders Wijkman som ju hela tiden ifrågasatte kd:s bensinskattesänkarlinje. Den 30 juni kommenterade Anders Wijkman kd:s miljpolitik i allmänhet och bensinskattesänkarlinjen i synnerhet. - Det är ett dåligt förslag. Det är oärligt att påstå att vi kommer att få sänkta energipriser. När energipriserna är låga händer det för lite med de alternativa bränslena, sade han.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det stämmer att höga skatter ger en skjuts för utveckling alternativa drivmedel. Det som inte stämmer är att de är bättre än de gamla.

Exempelvis etanolen tar åkerareal som behövs för mat och utsläppen har nu setts vara lila skadliga eller mer i vissa fall än dem från de ersatta. Biltillverkarna har redan annonserat att etanolen är en övergångsprodukt som inte håller.

Gasen har tekniska problem när det kommer till drivmedel varför det alternativet faller.

Vad återstår när av de påhittade skattehöjningar framdrivan av lobbygrupp? Inte mycket, vi håller på att ta fram lösningar som håller men att rusa fram och välja fel som etanolen kommer att kosta mycket.

Sedan har vi debatten om kärnkraft som haft mental härdsmälta här i sverige och gett en stoppkloss på energiutveckling. Vi hade till och med en lag att det var straffbart att ens tänka på utveckling av kärnkraft!

Riksdagen beslöt 1987 att i kärntekniklagen skriva in ett bestämmelse som hindrade förprojektering av nya kärnkraftverk.

Enligt paragrafen får "ingen utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att i landet uppföra en kärnkraftsreaktor"

Googla "tankeförbudsparagrafen" en helt vansinnig lag när det kommer till utveckilng av hållbara lösningar.

Avslutningsvis är mycket av pratet om energiskatter mest lobbyism. Det är ett drivmedel för utveckling visst men det ger oss inte för den skull rätt lösningar eller är rätt väg att gå.