2007-05-17

Förvirrat om kyrkan och döden

Idag skriver den 73-årige läraren och keramikern Ernst Andersson från Hälleforsnäs i Södermanland om hur han vill bli behandlad efter sin död:
Efter min död får kroppen inte underkastas traditionell begravning med kista och riter. Den skall omgående fraktas samman med annat animaliskt avfall för hygienisk destruktion, förbränning respektive återvinning. Föreligger medicinskt intresse för kroppen, som studieobjekt eller för återanvändning av organ, reses inga hinder. Med hänsyn till eventuella efterlevande bör kroppen hanteras anonymt.

Man önskar att någon omedelbart kunde besvara Ernst inlägg. Saken är ju den att han givetvis kan välja bort en rit. I Sverige ska den enskildes egen vilja tillmötesgås om det är möjligt. Vidare är hans förklaring om att upplåta sin kropp till medicinsk verksamhet en ganska vanlig deklaration.

Vad som däremot inte är möjligt är att kroppen skall fraktas samman med "annat animaliskt avfall". Hur det ska förfaras med en avliden kropp regleras i begravningslagen (1990:1144) och vill Ernst ändra på detta måste han gå till sin riksdagsman som är med och stiftar lagar. Mig veterligt har i princip alla länder lagstiftning som liknar vår. Det handlar ytterst om att det finns en utbredd syn på vad som anses värdigt och vad som skulle uppfattas som makabert.

Det är bra att Ernst Andersson talar om hur han vill ha det efter döden. Den enskildes vilja ska respekteras så långt det är möjligt.

Ernst Anderssons debattinlägg

2 kommentarer:

Biggles sa...

Alla delar inte samma uppfattning om vad som är "värdigt". Ernst tycker tex inte att det är värdigt att bli begravd på något av dom sätt som tillåts i Sverige. Om jag vill bli behandlad på ett visst sätt efter min död så är det mitt beslut. Så länge det inte inkräktar på någon annan (typ aska i ansiktet) så ska dom fullständigt strunta i det, och ge mig rätten till mitt eget liv och död. Gäller för övrigt dödshjälp också.

Per Westberg sa...

Helt rätt
Det är därför jag säger att Ernst ska gå till sin riksdagsman. Det är också därför jag använder uttryck som: "utbredd syn" och "vad som upppfattas".