2007-05-08

Hjärnkollaps - SvD hjälper till

Direkt uppe ur sängen sätter jag mig vid datorn och kollar SvD innan jag går ut och hämtar tidningen. Svenskans rubrik fullständigt skriker mot mig: Håller våra hjärnor på att kollapsa? Ny Idagserie om den ökande informationsstressen.

Det dåliga samvetet rinner på och genast läser jag artikeln stressad av det illavarslande budskapet. Men vad finner jag. Jo en beskrivning av hur vi idag drabbas av ett informationsflöde som riskerar att stressa oss med påföljden att normalt högpresterande människor underpresterar, får svårt att organisera sitt arbete och blir glömska när de försöker göra många saker samtidigt. Detta låter givetvis inte bra.

Men när jag läser artikeln ser jag att budskapet inte är så undergångsmässigt som rubriken berättat. I stället är det hjärnforskaren Torkel Klingberg på Karolinska som skissar en framtid där tekniken hjälper oss att sålla intrycken. Han menar också att vi i framtiden kommer attt träna ”våra mentala muskler”. Torkel verkar vara en optimistisk person som antar tidens utmaningar.

Nu återstår att läsa de kommande artiklarna på SvD:s tema. Men Svenskan medverkar till hjärnstressen genom att skicka felaktiga signaler genom sin rubriksättning. Eller är det jag som är så hjärnstressad att jag inte kan ta emot budskapet i artikeln? :-)

Stockholm Brain Institute

Inga kommentarer: