2007-05-25

Going Kronos - Tiden går och vi väntar

UPDATE: DN, Going Kronos startar i Elitloppet även i SvD

Jag hann aldrig till DN:s sportbilaga i morse. Men omslaget hade en vacker bild. Supertravhästen Going Kronos sprang i vattnet utanför Falsterbo i Skåne.

På bussen från Norra Sköndal satte jag mig bredvid en kvinna som lagt bilagan på sätet där jag tänkte sitta. Nu kunde jag läsa artikeln om kusken Lufti Kolgjini. Fram träder en fantastisk häst och en tränare med en innerligt varm känsla för hästar oavsett om det är travelit eller en gammal kuse som är på väg att bli korv.

-Han kommer att ge de 25.000 i publiken en skönhetsupplevelse, är Luftis avslutande kommentar när han besvarar frågan hur det kommer att gå i Elitloppets final nu på söndag.

När jag då under kvällen kan läsa i DN och SvD att Lufti Kolgjini hotar att stryka hästen ur tävlingen eftersom han anser att Solvallas banan är för dålig blir jag konfunderad. Mina dubier ges näring när jag i Sportbladet läser Stig H Johanssons kommentar:
-Det är bara skitsnack. Att hota med att stryka bara för att banan inte passar just hans häst är bara löjligt. Jag körde på banan i onsdags och då var det definitivt inga fel på banan.
Självklart drar Kolgjini poänger på sin omtanke om hästen men man kan ana ugglor i mossen. Morgonens artikel bildar klangbotten till dagens utspel om att inte tävla med hästen. Man behöver inte vara alltför konspiratorisk för att misstänka att Kolgjini haft i tanken redan när han intervjuades hemma i Skåne att inte låta Going Kronos starta.

Men jag kan ha fel. Kanske är det ändå omtanken om hästen som driver Kolgjini.

Jag ler lite när DN skriver: Han fick vatten på sin kran vid fredagens lunchtrav på Solvalla när båda ledarhästarna i första loppet plötsligt kastade sig i galopp mitt på upploppet, till synes helt utan anledning.

Vatten på sin kran? Det var ett nytt uttryck. Uttrycket att få "vatten på sin kvarn" är dock ganska bra. (Rättat i den tryckta versionen av tidningen)

SvD:s travkrönikör Lennart Persson, Guldkalven bör slippa Elitloppet

2 kommentarer:

Gustav Lundblad sa...

Öh, du känner inte till Ludde Kolgjini särskilt väl, va? :)

Per Westberg sa...

Nej
Jag har ju aldrig varit på stallbacken. INte på Jägersros stallbacke i alla fall. :)