2007-05-21

Bloggare i Svenska kyrkan


UPDATE: KOM 2007 har en egen blogg: KOM2007
Här har jag länkat upp bloggare med anknytning till Svenska kyrkan (och lite Finlands evangelisk lutherska kyrka). Det är bloggar som jag bevakar med RSS. Denna sammanställning görs inför Svenska kyrkans KOM-dagar den 22-23 maj 2007. Jag gör alltså ett litet undantag och blandar in arbetet i bloggandet.
Församlingar
Förlösa-Kläckeberga
Förlösa-Kläckeberga församling var sannolikt den första församlingen i Svenska kyrkan som gav sig ut i bloggosfären. Under hösten 2006 var man igång och förhoppningsvis drar man snart igång igen.

Diakoner

Håkantankar
Håkan Stenow är stiftsdiakon på Göteborgs stift och ger oss emellanåt tankar om kyrka och tro.

Kyrksyster
En diakon i mellansverige skriver om diakonens vardag. Vackra, vardagsnära bilder från en god fotograf och tankvärda texter. Kyrksyster har sedan länge haft en relativt stor skara av läsare.

Präster
Den Fria Kyrkan
Göran, Karl och Thomas är präster (osäkert) i Svenska kyrkan och antar bloggförklaringen att skriva för en Svensk Kyrka fri ifrån fördomar och all förlegad Kristenhet.

En Lisa för själen
Lisa är präst och hör hemma i Strängnäs. Jag har ännu inte lärt känna hennes blogg.

Fader Jonatans Blog
Jonatan Mattson är präst i Trångsunds församling publicerar artiklar, predikningar, reflektioner, småtankar, bilder och annat. En blandning av religion, politik, fantasy, film, böcker, musik, humor och rena dumheter om man får tro Jonatan själv

Johan i Moçambique
Johan Linnman är från Västerås stift och jobbar som präst för Svenska kyrkans Mission i Mocambique. Rapporter från Afrika med inlägg om vardagshändelser och tro levandegörs kombinerat med bilder.

Jämtlandstösen
I Jämtland hittar vi en präst som håller vad hon lovar när hon presenterar sin blogg med livsåskådning och kyrka, samhälle och arbetsliv, barn och familjeliv, litteratur och kultur.

Kalles kyrkliga kommentarer
I Evangelisk Lutherska kyrkan i Finlands svenskspråkiga Borgå stift hittar vi prästen Karl af Hällström. Skarpa teologiska inlägg, försvar för hbt-personers rättigheter blandas med underfundig humor. Karl är en bra nyhetskälla då han ofta nosar upp kyrkliga nyheter från utomnordiska länder.

Koivunen Bylundin blogi
Domprosten i Uppsala, Tullikki Koivunen Bylund skriver ofta på finska och deltar i ett teologiskt samtal i vårt grannland. Emellanåt skriver hon också på svenska.

Karin Långström Vinge
I Skövde pastorat jobbar Karin Långström Vinge som präst. Karin som också sitter i Kyrkomötet är mamma, fru, husse och tråkkyrklig och är en veteran i den kyrkliga bloggosfären. Hon bjuder på nya inlägg varje dag. Karin skriver många av sina inlägg på några få minuter och de korta kärnfulla texterna lockar många läsare som också ger flitigt med kommentarer. Vem kan motstå att läsa Karin som utlovar svaret på frågan vilket läppglans som bäst matchar aktuell kyrkoårsanknuten liturgisk färg eller vilken hårsprej som håller för friluftsgudstjänst i snålblåst?

Lizas lilla katekes
Liza Hagberg är ungdomspräst i Skänninge pastorat, Linköpings stift. Skriver säkert i angelägna ämnen och jag utgår från att Liza läses av de hon arbetar med. Klockren blogg i närheten av Klockrike.

Madicken - Teolog
Kvinna, mamma, maka och präst. Bor i mindre samhälle och arbetar i ännu mindre samhälle. Madicken tycker livet är fantastiskt och försöker se ljuset i sprickorna! Om jag inte gissar fel kanske vi träffar Madicken på Hultsfredsfestivalen i sommar där hon gör ett bra jobb med andra präster och diakoner.

Marta Axner
I Köping hittar vi prästen Marta Axner. Tidigare studentpolitiker och numera socialdemokratisk politiker i Kyrkomötet.

Prästbloggen
De finlandssvenska prästerna Bo-Göran Åstrand, Ann-Sofi Storbacka, Mats Lindgård och Malin Lindblom bloggar under Prästbloggen. Här är prästerna som tillsammans har förmågan att göra en blogg intressant. Korta tänkvärda texter. Ofta bara några meningar.

Prästerik
Vardagliga teologiska djupsinnigheter utan pretentioner får vi från Erik, präst i Sörabykyrkan i Örebro.

Stillsam
Stillsam är knappast den blogg som författas av Lars B Stenström kyrkoherde i Olaus Petri, Örebro. Långa välskrivna artiklar från den förutvarande chefredaktören på Kyrkans Tidning. Det märks att en publicist ligger bakom denna "debattunga" blogg.

Stora Syster i Vassen
Miriam Klefbeck är präst i Södertälje och skriver en enkel och opretentiös dagbok

Virriga stressprällens magsårsblogg
Kanske lite svårt att ta denna skämtare helt på allvar. Men roligt är det.

Kyrkomusiker
Svens Mallorcablogg
Sven Årnes är just nu tjänstledig TV-journalist och programledare på TV4 Värmland. Han jobbar som kyrkomusiker i Svenska kyrkan i Palma de Mallorca och skriver dagbok.

En kantor filosoferar
En kantor i västgötabygderna skriver dagbok med reflektioner från församlingslivet. Här kan man ibland hitta riktigt finurliga vinklar på vardagen för en kantor.

Biskop
Biskop Tonys anteckningar
Sveriges första bloggande biskop är Tony Guldbrandzén i Härnösand. Några kommentarer finns inte i biskop Tonys spalt men han tar emot meddelanden genom ett särskilt formulär. I helgen firad Tony 40 år som präst. Hur är det möjligt. Har vi haft barnpräster i Sverige?
Övriga anställda
Kyrkoordnaren
Per Westberg, utvecklingschef på arbetsgivar- och serviceorganisationen Församlingsförbundet kallar sig Kyrkoordnaren. Han bloggar i ämnen som politik,
dagsaktuella händelser och Hammarby IF. Westberg skriver inte om sitt jobb och
sin familj (med undantag för hästen) men uttrycker ibland sina tankar om kyrka och tro. Om Westberg bygger sitt liv kring kyrkoordningen eller om bloggnamnet handlar om att ordna i kyrkor vet man inte. Kanske handlar det om kyrko-ord eller någon som är rädd att skapa oordning , kyrk-oordnaren. Om Karin Långström Vinge är tråkkyrklig är Per Westberg surkyrklig. :-)
Andra församlingsaktiva

Brygubben
Bakom signaturen Brygubben hittar vi Martin Garlöv ordförande i kyrkonämnden i Uppsala kyrkliga samfällighet. Martin är kommunikationskonsult och bloggar inom breda ämnesområden men med särskild inriktning mot media, kommunikation och marknadsföring. Martin gör ofta skarpa reflektioner i frågor som är aktuella i Svenska kyrkan.

Guds Rike
På Guds Rike bloggar Claes Corbelius, rörelsesekreterare i kristna studentrörelsen och socialdemokratisk kyrkopolitiker i Norrköping.

Helle Kleins blogg
Aftonbladets tjänstlediga chefredaktör bloggar dagligen från PIUS (Pastoralinstitutet i Uppsala). Fram mot årskiftet väntar prästvigning i Stockholms stift.

Hoffstedts Egna Ord
I Nora, Örebro län, Västerås stift hittar vi den kristdemokratiske politikern Sven-Gunnar Hoffstedt. Dagboksblad från familjelivet i vardagen varvas med politiska inlägg. Sven-Gunnar ger korta rapporter från sina uppdrag på församlings-, stifts- och kyrkomötesnivå. Med värme berättar han om sitt engagemang i Hela Människan och ibland får vi rapporter från Västerås stifts Församlingsförbund.

Maria Abrahamsons blogg
Kyrkopolitiker i församling, stift och kyrkomötet. Men också aktiv och profilerad kommunpoliker, egen företagare och entreprenör från Kungälv. Maria lovar mycket moderatpolitik, nåra droppar miljö och hästliv. Och visst håller hon vad hon lovar.

Jösta Claeson
Församlingsförbundets ordförande Jösta Claeson bloggar i egenskap av socialdemokratisk politiker och berättar framför allt om det politiska livet i skärgårdskommunen Värmdö.

Stig-Göran Fransson
Centerpolitiker från småländska höglandet med uppdrag på olika nivåer i kyrkan. Bland annat i Församlingsförbundets styrelse.

Christina Meltin Westerlund
S-politiker i Härnösand som ibland gör nedslag i kyrkorådets arbete.

Björn Söder
Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder sitter i Kyrkomötet.

Andra bloggar om: ,, ,

19 kommentarer:

Kalle af sa...

Tack för puffen - men kanske du kunde granska länkarna?

Per Hökpers sa...

Åtminstone sex studenter på Johannelund bloggar varav en även sänder pod-radio'n "GodPod Sweden". Det finns säkert fler studenter/prästkandidater som bloggar och kan tillföras kategorin församlingsaktiva... Fast den kan nog bli hur lång som helst :-S

David Fredin bloggar på http://fredin.org/david/blog/ och sänder pod-radio på http://www.godpodsweden.com/

Katri Fredin bloggar på http://fredin.org/katri/

Mattias Thurfjell bloggar på http://www.thurfjell.nu/

Mikael Bedrup bloggar på http://bedrup.blogg.se/

Omar Ud-Din bloggar på http://ud-din.se/blogg/

Jag själv (Per Hökpers) bloggar på http://blog.hokpers.se

Anonym sa...

Hela gänget samlat ;-)

P.S. Berätta mer om hästen. Jag blir nyfiken!

Per Westberg sa...

Per
Tack. Jag kompletterar min lista.
Nästa termin ska jag undervisa i kyrkorätt på pastoralinstitutet i Uppsala. Vi kommer även att ta upp yttrandefrihetsfrågor och datalagstiftning.


Maria
Jag återkommer om hästen. Snart är det ju dags för grönbete på saftiga ängasr norr om stan.

Kalle af sa...

Du korrigerade länken till mig - tack för det! - men länkarna både på "Tullikki" och Karin hänvisar till blogger.com...

Inspirerad av detta inlägg gjorde jag upp en lista över bloggande anställda i Borgå stift.

Per Westberg sa...

Tack Kalle
Nu har jag rättat även dessa. Tack Länkar inom Borgå stift. Nuhar vi jobbat lite med ekumenik.

Madicken sa...

Då är väl jag festivalkyrklig!? :-)

Per Westberg sa...

Klart att Madicken är festivalkyrklig.

Bjud in Ozzy Osbourne och 50 cent i husvagnen och be dem titta på det nya konfrmandmaterialet Via Mystica.

Madicken sa...

Bra idé! Jag fick Via Mystica med posten idag men inte hunnit titta i den ännu. Men Turbonegro tänker jag Inte bjuda in. Förra gången de var och spelade på festivalen hade jag migrän och det blev inte bättre av deras turborock!

Göran H sa...

Om du vill kan du lägga dit ett par prästbloggar till: Tanketrådar och så min egen Klippt och skuret.

Per Westberg sa...

Tack Göran
Klippt och skuret läser jag ju men Tanketrådar blir en ny bekanskap.

JAg kompletterar dessa och Johannelundlänkarna i helgen.

kantorn sa...

Svens Mallorcablogg är min efterträdare på Mallorca. Han tog alltså över när jag slutade och flyttade hem. :-)

Madicken sa...

Pierres hjärna

http://www.pierrebrain.blogspot.com/

Per Westberg sa...

Pierrebrain i Kalmartrakten ska upp på listan. Honom läste jag mycket förr men han har uppenbarligen ramlat bort.

Fixar jag till helgen.

Maria sa...

Man känner sig ju lite bortglömd... *ler* (http://prastflickan.blogspot.com)

Ett tips är just Klippt och skuret, hans länklista är grym!
Många studenter på THS bloggar också, en hel del av dem är svenskakyrkliga, tex http://litetill.blogspot.com.

En annan bloggande präst är västernärkingen Jonatan på http://typ.nu/blogg/index.html

Per Westberg sa...

Hur kunde jag glömma Prästflickan?

JAg fyller på.

Tack

Karin sa...

Nja. Nog för att jag bejakar queertänkande, men husse vet jag inte om jag är. Men kanske musse? Eller hatte? :)

Jerry sa...

Dina kriterier är märkliga... påminner om godtycke... inte är jag bitter... jag som bloggat och haft hemsida sidan 2001... men det klar jag definierar mig idag mer med HTB-bloggare än det du vill göra lista av.

séra Jónatan sa...

Lägg gärna till mig: en västernärkings bekännelser @ typ.nu/blogg