2007-05-25

Kommunalt avtal klart

Fackförbundet Kommunal och Sveriges kommuner och landsting har helt odramatiskt kommit överens om ett treårigt löneavtal för 400 000 personer i kommuner och lansting.

Det är skönt att man förhandlingsvägen kan komma överens och slippa uppslitande konflikter. De butterkvistar som misstänkt LO för att vilja göra politiska markeringar i avtalsrörelsen får konstatera att de haft fel. Arbetsgivare och fack har varit ansvarsfulla även om det förhållandevis dyra avtalet givetvis ska betalas av skattebetalarna. Nationalekonomerna lär ha synpunkter.

Samtidigt med denna uppgörelse pågår HTF-konflikten om kabinpersonalens löne och anställningsvillkor vid SAS som i allt måste betraktas som ett misslyckande. Ett ekonomiskt ansträngt SAS drabbas av strejker vilka slår väldigt hårt mot flygbolagets kunder.

Situationen är otroligt komplicerad. Tidningarna fylls med intervjuer med missnöjda flygresenärer som talar om att byta flygbolag. Just kundernas känslor överskuggar sakfrågorna och sympatierna för facket uteblir. Att det inte är så glassigt att vara steward och purser vet nog de flesta flygresenärer som sett hur just kabinpersonal verkligen sliter. Men blir man strandsatt på grund av en konflikt fundera man lite över bolagets ekonomiska ställning eller kabinpersonalens korta raster. Man blir som resenär helt enkelt blockerad och arg över varumärket. Risken att man väljer annat bolag är uppenbart. Och det är minst av allt vad SAS behöver och därmed inte heller vad kabinpersonalen behöver.

Men Sverige behöver ett internationellt flygbolag med stark koppling i Sverige. Framförallt resenärerna från landsorten som flyger in till Arlanda för internationell transfer skulle få klara försämringar om flygnavet alltmer flyttades från Arlanda. Givetvis skulle de internationellt verkande företagen i Stockholm drabbas av sämre flygförbindelser. SAS upplevs ändå som en garanti med många flygplan, piloter och kabinanställda med bas just i Stockholm. Försvinner detta kommer det att bli ännu mer transfer till Köpenhamn, Frankfurt, Amsterdam och London. Möjligen kommer det också bli fler som tvingas flyga via Helsingfors Vanda vidare ut i världen.

Nytt avtal för Kommunal i natt

2 kommentarer:

batti sa...

Jag tror att alla inser att det är påfrestande att vara en "waiter in the sky". Jag har en kollega som jobbat i flygbranschen och med tanke på hur många timmar kabinpersonalen jobbar i veckan och med tanke på vilka löner de har så har jag svårt att känna någon sympati för den här strejken.

Enligt fackets argumentation ska detta dessutom vara någon form av återbetalning för den ansträngda tid då SAS var nära konkurs. DEt låter lite som att företag får inte gå för bra...

Anonym sa...

En mycket balanserad analys av både Kommunals avtal och SAS-konflikten. Tack för den!