2007-11-10

Klart att tågen ska rulla

Konstnären Bengt Olsson uttrycker oro på SvD Brännpunkt över den planerade järnvägsbron över kanalen i Motala. Olsson tror att den nya järnvägsbron kommer att ta död på Göta kanal eftersom bron dimensioneras för tåg var 210:e sekund. Härigenom skulle man inte kunna öppna bron för att få igenom segelbåtar och högre fartyg. Olsson har enkla lösningar som att man i stället bygger en tunnel alternativt en högbro. Kostnadsfördyringar på ett antal miljarder ser han naturligtvis inte som ett problem för ett projekt som i realiteten är skapar förutsättningar för en bättre miljö.

Men nu är sanningen att det inte kommer att åka ett tåg över Göta kanal var 3,5 minut. År 2010 beräknas trafiken nämligenuppgå till 40 godståg, 18 interregionala och 48 regionala, totalt 106 tåg. Detta betyder ett tåg var 13,5 minut. År 2020 hoppas man på en tågtäthet var dryga 10:e minut.

Det finns ingen anledning att tro att inte Banverket kommer att kunna komma överens med Göta Kanalbolaget om vilka förutsättningar som ska gälla för båtpassage. Ett alternativ skulle kunna vara att bredda Göta kanal under det aktuella avsnittet för att få snabbare passage.

Jag kan inte heller låta bli att fundera på detta med högbro och tänker på att Göta kanals passage under E4:an under den hiskeliga Norsholmsbron knappast tillhör de mest pastorala avsnitten på kanalfärden.

Motala kommun, Ny utställningstid för dubbelspårsplanen, delen broarna över Göta kanal och Motala ström
Motala & Vadstena tidning 5 november, Banverket viker sig inte
Göta kanals webbplats

Inga kommentarer: