2007-11-17

Visst kan man köra bil i New York och visst kan man hyra bil även om man inte fyllt 25 år

Karin Fyrlund eller är det Per Johnsson ger några fina tips om bilande i USA på SvD.se. Hon eller han skriver att trafiken nästan är osannolikt enkel att ratta i (undantaget New York City).

Så är det. God trafikkultur, tuff polisövervakning och sunda männsikor. Men inte heller New York är något problem. En GPS underlättar men liksom i övriga USA är bilisterna i USA extremt vänliga. Även om det kan vara tjockt ibland håller man sig överlag till trafikreglerna och den som kör på Manhattan förstår snabbt systemet med enkelriktningar.

Ytterligare ett litet sakfel är att den som är under 25 år inte kan hyra bil i USA. Så är det inte. Åldersgränsen är 21 och är man under 25 år får man betala en extra avgift men annars är regeln att man ska haft körkort i ett år. Se till exempel Hertz avtalsvillkor

Själv fick jag stort självförtroende som bilist när jag av misstag en eftermiddag handlade i cirkulationsplatsen vid Triumbågen i Paris. Det finns bara ett ställe där jag kört som jag kommer att undvika i framtiden - Neapel. Möjligen skulle jag återvända om jag hade en Folkracebil i min ägo.

Inga kommentarer: