2007-11-18

Konstnärlig frihet


Bild: Normgivande Mångfalds projektbild. Fotograf: Elisabeth Ohlson Wallin. Läs mer om bilden här
Två saker jag har svårt för är när makthavare inte begriper innebörden i ordet redaktionell frihet och när de inte förstår att konsten är fri.
Det är alltid lika pinsamt när man hör att personer med framstående positioner ringer upp tidningsledningen och beklagar sig över innehållet i en tidningen. Givetvis är det tillåtet att ha åsikter och kritisera men när man försöker påverka innehållet blir det vämjeligt.

Samma sak är det när man bjuder in konstnärer för att gestalta något i konst eller drama. Tar man steget får man också inse att det finns ett stort mått av konstnärlig frihet och gestaltning.

Sydsvenskan skriver i dag om detta dilemma. Bakgrunden är att polisen i Skåne försökt stoppa två bilder av konstnären Elisabeth Ohlson-Wallin i ett konferenssammanhang. Bilderna ansågs för politiskt laddade, ”inte opartiska”. Tidningen skriver:

De ingår i Elisabeth Ohlson Wallins utställning ”In Hate We Trust”, med tema hatbrottens orsaker. Fotografen bokades redan i våras som föreläsare på den stora konferens Skånepolisen höll i Malmö den 24 oktober på initiativ av läspolismästare Eva Årestad-Radner. – Men någon vecka före konferensen blev jag uppringd av arrangörerna, jag fick höra att de skulle stryka mig, helt, om jag inte tog bort de två fotografierna, säger Elisabeth Ohlson Wallin till Sydsvenskan.
De aktuella bilderna är en med kd-ledaren Göran Hägglund som är fotografens sätt att peka på politikernas ansvar för hur åsikter om homosexuella grundläggs. Det är också en tidigare omdiskuterad bild med hitlerhälsande kyrkobesökare som speglar vad Elisabeth Ohlson Wallin känner när hon hör pingstpastorn Åke Green predika.

Polisförbundet reagerar starkt mot polisledningens handlande och en företrädare säger: – Om någon skulle ge sig på ett konstverk är det ju vi, polisen, som ska skydda det och konstnärens rätt att uttrycka sig. Vi ska inte hindra någon.

Nu hör det dock till saken att Elisabeth Ohlson Wallin till slut fick visa alla bilder. Det är därför lite synd att hon fortsätter att tjata om detta. Det är ju uppenbart att denna historia givit insikt. Det är också synd att åklagare ska behöva lägga resurser på denna fråga. Att förfarandet skulle vara tjänstefel har jag svårt att tänka mig. Det faller redan på grunden att beställning av ett föredrag och en konstutställning inte är myndighetsutövning.

Det är uppenbart att konst och drama väcker känslor och dessa uttryckssätt är enormt viktiga för att åstadkomma positiva förändringar.
Läs även Kristdemokraten som skriver att utställningen vållar debatt i Kronobergs län då den monteras på Smålands museum.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Wilhelm Raab sa...

Tjenare,
jag är nog bara förvirrad, men ... vad är den andra saken? Du börjar med att det är två saker. Är det andra att hon inte slutar tjata, eller vad?

Per Westberg sa...

Dålig text av mig. Nu har jag justerat.