2007-11-17

Tyskar om Astrid Lindgren

Tyska tidningen Focus har intervjuat några av de nu vuxna barnskådespelarna från Astrid Lindgrens värld. Det handlar om Inger Nilsson (Pippi) som numera varvar halvtidsjobb som läkarssekreterare med skådespeleria. Maria Persson (Annika) som jobbar inom hemtjänsten på Mallorca. Pär Sundberg (Tommy) som jobbar med reklam. Vidare Jan Ohlsson (Emil) som arbetar med IT och Lillebror i Karlsson på Taket Lars Söderdahl.

Det är intressant att tidningen Focus beskriver Pippi som det antiauktoritäre drömbarnet för 68:orna (Möjligen har jag missat pregnansen i den tyska texten).

Men det finns en baksida på stora framgångar för barnskådespelare. Inger Nilsson säger:

Wenn ich mit jemandem rede, sagt er irgendwann: ´Ach, Sie sind ...´ Jede wischenmenschliche Magie geht da verloren“ (När jag talar med någon kan denna person plötsligt utbrista: -Aha det är du som är... Då går alla ömsesidig mänsklig magi förlorad)

Läs även mitt blogginlägg: Inger Nilsson spelar obducent i tysk produktion av Mari Jungstedts deckare

Sydsvenskan - Emils mamma mötte Astrid Lindgrens barn

Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har också tänkt på det där. Jag vill allt att barnskådespelare i filmer ska förbli just fantasifigurer på ett sätt...

Men jag undrar så hur söta lilla Skrållan ser ut som vuxen. Så söt!

Per Westberg sa...

Skrållan hette (heter) Kajsa Dandenell. http://www.omfilm.net/?p=viewactor&ID=21206

Dandenell är ett wallonnamn tror jag. Själv skulle jag nog har kunnat bli lite Teddy och Freddystalker.