2007-05-01

PowerPoint är värdelöst


Förra året tragglade jag mig igenom en bra utbildning i pedagogik. Två intryck blev bestående.

1. Man kan inte lära någon något. Men någon kan lära sig något som jag förmedlar.

2. PowerPoint är värdelöst.

Kapabels nyhetsbrev förmedlar en artikel som ytterligare förstärker tesen av PowerPoint som ett värdelöst pedagogiskt redskap. Det är tidningen Ny Teknik som låter berätta om en australiensisk forskargrupp konstaterat att människohjärnans förmåga att bearbeta information sjunker dramatiskt om informationen kommer samtidigt i visuell och muntlig form.

Men forskarna ger dock den elektroniska presentationstekniken visst existensberättigande. -Det är effektivt att prata till ett diagram, för det visar informationen i en annan form, säger professor John Sweller till The Sydney Morning Herald, och ger därmed Powerpoint ett visst existensberättigande.

Själv tror jag att PowerPoint kan ge ett visst självförtroende till föreläsaren och det är naturligtvis bra. Vidare är de alldeles utmärkt att fånga auditoriets uppmärksamhet med bilder som skapar sinnesstämmningar och därmed förbättrar den pedagogiska miljön. Men de flest PowerPointpresentationer är inget annat än stolpanteckningar för att föreläsaren ska få en bra disposition på sitt föredrag.

Och visst. Jag använder PowerPoint.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant.


Själv gillar jag ppt ibland och särksilt bra om jag får en kopia av dem innan föreläsningen äger rum så att jag kan fokusera på föreläsaren istället för att bearbeta och anteckna det som står på bilderna.

Kul. Vad var det för pedagogikkurs du läste?

Per Westberg sa...

PP-bilder som anteckningspapper är inte helt fel. Det är ju inte fel att använda fler sinnen.

Vi satte ihop en liten utbildning på jobbet. En höjdpunkt var att vandra i Italien och använda naturen som pedagogiskt rum.