2008-04-08

Glassbilen tutade inte i Jukkasjärvi


Bild: Lustigt att jag idag träffade på Glassbilen när jag passerade Ishotellet i Jukkasjärvi. Här ser vi Glassbilen, i minus 7 graders kyla, svänga höger mot Kiruna. Denna glassbil var nog på utflykt innan dagens jobb tar över. På denna länk ser du när glassbilen kommer till Kiruna

Professorn i medicinsk biokemi, Bo Sjöberg, vid Sahlgrenska akademien, den hälsovetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet har skrivit ett brev till regeringen. Detta är ett brev med ett gott syfte men som blir så fel. Professor Sjöberg är med rätta orolig för den utbredda barnfetman men har inte förmågan att sortera ut vad som är väsentligt och inte väsentligt.

Professor Sjöberg tänker på Glassbilen, eller egentligen Hemglass, när han argumenterar för ett förbud mot försäljning av glass och godis med hjälp av lockmelodier i våra bostadsområden. Professorn menar att trudelutterna leder till ökad glasskonsumtion vilket naturligtvis inte är helt bra. Vidare påstår Sjöberg att de repeterande signalerna fungerar som ett tortyrredskap (SIC!) och leder till att äldre människor drabbas av hjärtsjukdomar och högt blodtryck.

Slutligen överger professor Sjöberg sin egen disciplin när han konstaterar att glassbilens återkommande stopp och starter leder till ökade koldioxidutsläpp.

Jag tror att jag måste kolla med registrator på regeringskansliet om professor Sjöbergs brev anlänt den 1 april.

GP, Aftonbladet, Allt om barn, SvD, Sydsvenskan

Bloggar om

4 kommentarer:

Karin sa...

Idag lyckades jag faktiskt motstå Hemglassbilen. Vi HAR glass i frysen.

Dessutom är Sias glassbåtar godare än Hemglassbåtarna.

Per Westberg sa...

Ja just det. Du gillar glassbåtar. Här finns inga glassbåtar men många snöskotrar.

Pierre Falk sa...

Hmmm
Den roliga historien (som jag har glömt) om att sälja frysboxar på nordpolen är inte så avlägsen.

Men finns gröt konserverad gröt så är allt möjligt.

Anonym sa...

Hehehh, Jaa om det vore så att det var ett Aprilskämt så vore det ju komiskt, men tyvärr så tror jag det är sant!

Det är inte första och knappast sista gången vi kommer att få höra sånt här gnäll när det gäller Hemglass tyvärr!

Ha det gottis!