2008-04-23

Inga skotrar på Kirunas gator


När jag var i Kiruna härförleden noterade jag att det var ganska många snöskotrar som körde i centrala stan. Det visade sig att Kiruna kommun på försök beslutat tillåta skoterkörning från bostäder till närmaste skoterled. Allt gick lugnt och snyggt till väga.

Men nu har länsstyrelsen upphävt miljö- och byggnadsnämndens beslut att tillåta skotrar i tätorten. Länsstyrelsen menar att det var fel av kommunen att utforma ett generellt beslut om skotertrafik. Vad nämnden hade kunnat göra var att tillåta trafik på vissa gator.

Eftersom jag utgår från att lännstyrelsen tolkar lagen rätt får vi hoppas att lagen snarast ändras för att kunna möjliggöra Kirunas goda idé. Att lasta skotrar på släp för att åka korta sträckor med bil verkar knäppt.
Om det sen är sunt att åka skoter låter jag vara osagt. Men jag förstår Kirunabornas behov av skotern.

Inga kommentarer: