2008-02-12

Att minnas


Den 14 januari beskrev jag Beltránrättegången som "O.J. Simpson den svenska editionen". I slutet av inlägget skrev jag:

På en punkt kommer dock Beltránrättegången att skilja sig från O.J. Simpsonspektaklet. Jag överlåter till läsaren att fundera på vad som kan komma
att skilja farserna åt.
Nu har jag glömt vad jag tänkte skulle skilja de båda spektaklen åt. Jag funderade på om jag den 14 januari trodde att domstolen skulle anse Beltrán skyldig. Men någonstans har jag trott att Beltrán skulle frias. Domstolen ska ju avgöra vad som är styrkt.

Men nu har jag läst igenom domen och som vanligt konstaterar jag att rättegångsreferaten visat på en annan bild än den som uppenbart förebringats i domstolen. Målsägande har minnesbilder som är lagom diffusa med tanke på den långa tid som gått sedan händelsen medan Tito Beltráns minnen på vissa punkter är anmärkningsvärt detaljerade.

2 kommentarer:

John Berg sa...

Ystads tingsrätt dömde Tito Beltran utan bevis. Tingsrätten bortsåg också från Monica Dahlström-Lannes märkliga agerande då hon falskeligen utgav sig för att vara åklagare i samband med att hon kontaktade Robert Wells. Domstolen förbisåg även Thomas Bodströms lögn gällande hans koppling till Dahlström-Lannes. Läs om Dahlström-Lannes och "Beltranrättegången" på min blogg, Artikel 19.

Artikel 19, Thomas Bodström ljög om Monica Dahlström-Lannes:
http://artikel19.blogspot.com/2008/01/thomas-bodstrm-ljg-om-monica-dahlstrm.html

Artikel 19, Monica Dahlström-Lannes föregivande av allmän ställning:
http://artikel19.blogspot.com/2008/01/monica-dahlstrm-lannes-fregivande-av.html

Artikel 19, Leif GW Persson om Monica Dahlström-Lannes:
http://artikel19.blogspot.com/2008/01/leif-gw-persson-om-monica-dahlstrm.html

Per Westberg sa...

Nu får vi se hur hovrätten dömer i ärendet. När det gäller Dahlström-Lannes kommer avgörs frågan om eventuellt föregivande av allmän ställning i annat sammanhang. Men med tanke på att de flesta människor inte har särskild koll på juridiska begrepp är det väl inte otänkbart att Robert Wells blandat ihop begreppet "målsägandebiträde" med åklagare.