2008-02-23

Hade jag ingen aning om

Jag trodde jag hade hygglig koll på trafikregler. Men nu på morgonen upptäckte jag något jag inte visste. 7 kap. 5 § trafikförordning (1998:1276)
När en grupp som går under uppsikt av en ledare eller en procession använder vägrenen, körbanan eller cykelbanan under annan tid än då det är dagsljus med klar sikt, skall den som går i täten ha minst en lykta som mot vägens mitt visar vitt eller gult ljus framåt och den som går i kön minst en lykta som mot vägens mitt visar rött ljus bakåt.
Detta låter klokt och nu vet jag att det är lag också. Men den lilla detaljen att lyktan skall vissa ljus framåt respektive bakåt åt vägens mitt fungerar bara om vägarna inte är alltför breda. Men på de bredaste vägarna får man ju å andra sidan inte gå.

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: