Igår var jag och hämtade en offert på Volvos nya etanolbil - Volvo V70, 2,5FT som rullar ut från fabriken efter industrisemestern i sommar. Det har ju länge känts som att man ska ha en etanolbil om man nu överhuvudtaget ska ha bil.
Fram till förra veckan kändes det helt rätt att köpa en etanolbil men så kom rapporter om den så kallade koldioxidskulden som uppstår när regnskog omvandlas till sojaodlingar och när gräsprärie tas i anspråk för majs till etanol. Att det känns korkat att använda mat till bränsle har redan tidigare känts egendomligt.
I dag höll riksdagens Trafikutskott en öppen utfrågning över den forskningsöversikt om förnybara drivmedel som utskottet beställt. Rapporten Förnybara drivmedels roll för att minska transportsektorns klimatpåverkan I rapporten analyseras vilken roll förnybara drivmedel kan ha för att uppnå klimatmålen och vilka kombinationer av drivmedel som kan vara miljömässigt och ekonomiskt acceptabla. Tre experter kommenterade slutsatserna efter författarnas presentation. Trafikutskottet kommer att behandla rapporten under våren. Efter denna utfrågning blir frågetecknen allt större och forskarna pekar till exempel på att produktionen av etanol och biodiesel riskerar att medföra hård konkurrens om den odlingsbara marken i världen. Därmed ökar faran för att det sker ökade intrång i värdefulla naturområden.
Men det som ändå kanske vägleder mig är att regeringen den 1 april 2007 införde en premie på 10 000 kronor till privatpersoner som köper en ny miljöbil. Premien gäller till och med den 31 december 2009 och detta är en tydlig signal av hur statsmakterna vill att vi väljer bränsletyp. Och någonstans är det ändå tryggt att veta att man har regeringen med sig i sitt bilköp.
4 kommentarer:
Köp dig en miljövänlig Diesel Volvo i stället. Om 5 år kommer dom nya elbilarna från Kina som ändrar hela västvärldens stadsmiljö.
Men jag kör så lite.
Du kan lugnt köpa en etanolbil. Om du läser hela rapporten så ser du att kritiken gäller viss form av första generationens etanol. Andra generations etanol tillverkas med ved som råvara.
De flesta medierna blandar och ger friskt i denna debatt. SEKAB är ett svenskt företag som satsar på cellulosaetanol, d.v.s etanol från trä. Cellulosaetanol är inget nytt, men tyvärr så saknar i stort sett alla journalister som skriver i ämnet, den fundamentala kunskapen i kemi och biologi för kunna skriva något sånär objektivt. Lycka till med din nya etanolbil!
JAg börjar bli ganska övertygad att det inte är fel med etanol. Enda nackdelen tycks vara de täta besöken på bensinmacken, eller ska vi säga etanolmacken.
Skicka en kommentar