2008-02-23

Är det malmöitiska eller vanlig bonnskånska från Skivarp

Det var kul att Frida Muranius med "Upp o hoppa" gå vidare till finalen i Melodifestivalen. Underbart att se någon så glad. Personligen gillar jag det skånska rappandet men det funkar nog inte riktigt för att trollbinda det europeiska auditoriet.

Nu vill jag dock ha reda på vilken dialekt Frida sjunger på. Jag säger att det är en malmöitisk accent men kanske är det vanlig bonnskånska från söderslätt. Headline eller Lariemar Krokvik som han heter är från Sala. Det är omöjligt att höra när han sjunger.

Måtte Sydsvenskan avslöja Fridas dialekt.

Fridas webbplats

DN, DN, Aftonbladet, SvD, Sydsvenskan

Läs även andra bloggares åsikter om

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag påstår att det är Malmödialekt som Frida sjunger på. Som tidigare boende i Malmö är detta mitt svar ;-)

Jah Hollis sa...

Eftersom hon tydligen flyttat runt i Skåne under uppväxten är det kanske någon slags "riksskånska". Men det är mer stadsskånska som i Malmö än bonnskånska. Hon har för övrigt bara bott i Skivarp en kort tid. Och jag tror inte hon bor kvar där längre utan i Trelleborgs kommun.

Anonym sa...

Inte för att jag fattar vad du inte hör när headline sjunger? Det är väl i såfall betydligt svårare att höra vad Frida säger?? jag bor visserligen i Sala själv, men är från Stockholm har tillbringat somrarna i skåne och gillar Rap.

Per Westberg sa...

Oj
Headline textar väldigt bra liksom Frida. Vad jag menade är att man inte kan höra att headline är från Sala.

Anonym sa...

Headline äger så sluta säg nått annat. Bor i sala själv, och det är absolut inte svårt att höra vad vi säger, som sagt så är det väl svårare att höra vad frida sjunger? .

Per Westberg sa...

Hej Linda
Visst äger Headline. Han är bra.

När man som jag säger att någon "textar väl" menar man att det är väldigt lätt att höra vad någon sjunger.

Min point är att Headline, til skillnad från Frida, inte har någon dialekt. Men även om han haft det hade det nog varit lätt att höra texten.

Jah Hollis sa...

Senaste nytt om Frida är att hon bor i Skivarp igen. Men det är inte någon Skivarpsdialekt hon sjunger på:
www.ystadsallehanda.se/article/20080228/SKURUP/193946153/1988