2008-02-09

Telia gör fel

Igår slog TeliaSoneras vd till och meddelade att styrelsen beslutat om besparingar som innebär att 2.900 anställda kommer att få sluta sin anställningar. Av dessa finns två tredjedelar i Sverige och resten i Finland.

SEKO-facket är av naturliga skäl kritiska och frågetecknen är många. Givetvis vidtar företagsledningen dessa åtgärder för att stärka konkurrensen och tillfredställa ägarna. Men när man ser att börsen reagerar negativt och aktien faller 11 procent blir man orolig. Analytikerna påstår att börsens reaktion beror på en besvikelse att vinsten var under förväntan och att en signalerad framtida återhållsam utdelningspolicy.

Även om Telia betraktas som en folkaktie kan man ifrågasätta om Telia har "rätt" ägare. Telia har gjort en enorm resa från ett statligt verk i monopolsituation till en leverantör av komplexa tjänster på en extremt konkurrensutsatt marknad. På det hela taget har jag känslan att många upplever Telia som en seriös aktör. När telekomtjänster upptar en allt större andel i hushållsbudgeten har Telia slagitsmed kvalitet i stället för priset.

När man nu gör en sådan här stor personalnedskärning är det uppenbart att företagsledningen tar enny strategisk inriktning. Det handlar om att kortsiktigt tilfredställa ägare som har korta perspektiv.

Detta oroar mig. Morgondagens vinnare i telekombranschen är de företag som bygger långsiktiga kundförbindelser. Jag tror att jag är en ganska typisk trogen Teliakund. Jag vill ha nya tjänster men jag vill att de fungerar när de tas i bruk. Färre personal kommer säkert att innebära fler konsulter men stora personalnedskärningar borde rimligen påverka det långsiktiga utvecklingsarbetet och relationsskapandet.

SvD, Facket kritiskt, DN, DN, Stor besvikelse på marknaden

Läs även andra bloggares åsikter om

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har under det senaste året lämnat Telia som kund eftersom deras tjänster inte håller måttet.

Jag har varit en trogen kund och accepterat att de genomgående har varit dyrare än konkurrenterna. Men till slut tog mitt tålamod slut. Kvaliteten på deras tjänster är så dålig att priset numera är en ren förolämpning.

Telia behöver inse att de inte längre heter Televerket och har monopol. På det viset kanske de kan skärpa upp den undermåliga nivå de numera levererar.

En relevant fråga är också: Är ett företags syfte att:

- tjäna pengar åt sina ägare
- sysselsätta människor

?

Per Westberg sa...

Ett företags syfte kan vara att tjäna pengar åt sina ägare på ett långsiktigt sätt. Det är väl därför det är så poppis att köpa skog.

Anonym sa...

Attityden hos sådana som "rich" skrämmer mig. Samhällsfarligt, enligt min mening.